Audi A6 Allroad Quattro 2.7 TDI (2006)

Lifestyle-Audi

Audi A6 Allroad Quattro 2.7 TDI
In 2000 lanceerde Audi een A6 Avant die hoog op z'n poten stond en waarvan alle vier wielen aangedreven werden. De Duitsers verkochten er zo veel dat ze ook van de nieuwe A6 een Allroad-versie op de markt brachten.

Die tweede editie is een stuk extraverter; vooral zijn snuit is rondweg imposant. De roestvrijstalen bodemplaat steekt als een tong onder de auto vandaan en eist aan de onderzijde ruimte op. De single frame grille loopt daardoor weliswaar wat minder ver naar onderen door dan die van andere A6'en, maar springt zeker niet minder in het oog. Zeker in combinatie met de stoerder vormgegeven bumpers en de reeds genoemde beschermplaat geeft de grille de Allroad van voren een indrukwekkende uitstraling.
Ook achter treffen we een bodem-beschermplaat van roestvrij staal aan. Onder aan de portieren zitten dikke, aluminiumkleurige beschermplaten. Bijna onvermijdelijk bij een SUV-achtige zijn de wielkastverbreders. Ze staan niet alleen stoer, maar bieden tevens plaats aan de verder naar buiten stekende wielen.


Bodemspeling
In de Allroad kun je de bodemvrijheid met een druk op de knop in vier stappen met maximaal 6 centimeter vergroten. De variaties dragen de namen Allroad, Dynamic, Comfort en Automatic. In de laatste modus past het onderstel geheel zelfstandig de wagenhoogte en de mate van vering en demping aan de rij-omstandigheden aan. In de comfortabele stand worden vering en demping door het elektronische brein zodanig aangepast dat de actieve luchtvering die de Allroad rijk is zoveel mogelijk oneffenheden in het wegdek gladstrijkt. De term Dynamic laat evenals de naam Comfort geen twijfel bestaan over het karakter dat de auto in genoemde stand krijgt. De Audi zakt naar de laagst mogelijke stand en rijdt stugger. Oneffenheden worden nadrukkelijker doorgegeven.
Helemaal aan de andere kant van het spectrum zit de Allroad-modus. De keuze voor deze variatie resulteert in een maximaal oprijzende Audi. Hij is klaar voor het wat ruwere terrein en kan met z'n ruim 18 centimeter bodemspeling de meeste bulten en kuilen probleemloos onder z'n buik laten doorglijden. Zodra de snelheid op het asfalt te hoog wordt, schakelt de elektronica de Allroad-afstelling van het onderstel uit en keert terug naar het Automatic-programma.


Hightech
Dat de Audi zo'n prettige rijmachine is, komt voor een belangrijk deel op het conto van de actieve luchtvering. Tot op hoge snelheid voelt de Allroad stabiel en koersvast aan. De quattro-aandrijving zorgt ervoor dat je hoge bochtsnelheden kunt halen zonder dat de boel direct begint te glijden. Als als je 'm echt provoceert, neigt 'ie naar onderstuur. De neus draait weer keurig bij zodra je het gaspedaal lift. In een fraaie cadans kun je de grote Audi van bocht naar bocht laten dansen, zonder dat je in de gaten hebt dat je bijna twee ton aan gewicht meezeult.
De besturing is aan de lichte kant; de communicatie over wat er onder de wielen gebeurt met de bestuurder kan beter. Het interieur van de Allroad is overzichtelijk en clean vormgegeven. Vooral het dashboard is een toonbeeld van eenvoud, hoewel de Audi tal van technische hoogstandjes herbergt. Met een iDrive-achtige draai-druktoets achter de pook bedien je Audi's Multi Media Interface. Met dit systeem bedien je de radio, de tv, het navigatiesysteem, de airco en de genoemde actieve lucht-vering. Met hout, aluminium en lichte bekledingsstoffen weten de Ingolstadters het Allroad-binnenste warmte en een chique uitstraling te geven.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Allroad quattro 2.7 TDI
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 70.855

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.698 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 3.300 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.934 mm / 1.862 mm / 1.519 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.875 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Brandstofverbruik 8,7 l/100km
CO2-uitstoot 229 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum