Audi A6 3.0 TFSI Quattro (2009)
Krachtig koppel
Met 290 pk biedt de drieliter er 35 meer dan de toch niet stumperige motor die hij vervangt. Bij de volledig nieuwe motor staat de T in de typeaanduiding niet voor een uitlaatgasturbo, maar voor een mechanisch aangedreven compressor. Pluspunt van die laatste is dat het hoogste koppel al bij lage toerentallen beschikbaar is. Tussen 2.200 en 4.850 tpm geeft de Audi-motor z'n maximale koppel van 420 Nm vrij. Dit resulteert in een smeuïgheid en een soepelheid die we normaal gesproken slechts van een dieselmotor gewend zijn.
Altijd thuis
Al in lage versnellingen kun je optimaal gebruikmaken van de elasticiteit van de Audi-motor. Op welk moment je ook op het gaspedaal gaat staan, de 3,0-liter V6 geeft altijd thuis. Een forse trap op het rechterpedaal resulteert in een imponerende sprong voorwaarts. De krachtbron brengt daarbij een sportieve roffel ten gehore. De zestraps tiptronic-transmissie voldoet prima; we maken nauwelijks gebruik van de sportstand. Desgewenst kun je de automaat via flippers aan het stuur handmatig sequentieel bedienen. De mate van hardheid van het onderstel kun je zelf instellen via het MMI. In de Comfort-stand worden oneffenheden in het wegdek gracieus gladgestreken. Je kunt ook voor de stand Dynamic kiezen.
De grote Audi vertoont dan een geheel ander karakter. Hij wordt straffer geveerd en hobbels en kuiltjes in de weg zijn goed voelbaar. Spijkerhard wordt de A6 in deze modus gelukkig niet, maar hij laat wel een sportief rijgedrag toe. De Audi kan hard door bochten worden gejaagd en het valt op hoe stijf de carrosserie eigenlijk is. De A6 laat piepje noch kraakje los, doet schier onverstoorbaar z'n werk. Zet je de boel op Automatic, dan regelt het onderstel van de Audi het allemaal zelf.
Op de snelweg kiest-ie automatisch de Dynamic-stand, en bij lagere snelheden – stadstempo – keert het onderstel terug in de Comfort-stand. Je voelt de vering en demping dan zachter worden. De Audi is een aardige stuurmansauto, maar niet de fijnste. Orders die je via het stuur geeft, worden weliswaar direct en zeer precies opgevolgd, maar de besturingsinstallatie werkt helaas ook tamelijk afstandelijk. De communicatie met de bestuurder is met andere woorden voor verbetering vatbaar.
Prima zit
In de Audi zit je prima. Lekker laag, indien gewenst, en op de achterbank wat hoger. De gebruikte materialen doen niet allemaal even hoogwaardig aan, maar de kwaliteitsindruk is nog altijd boven iedere twijfel verheven. Het dashboard is een toonbeeld van eenvoud, hoewel de Audi tal van technische hoogstandjes herbergt. Het zijn vooral de logisch geclusterde druktoetsen in de middensectie van het dashboard en op de centrale console rond de versnellingspookknop voor de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zorgen. Met houtinleg hebben de Ingolstadters het A6-binnenste warmte in een chique uitstraling willen geven. Dat had van ons niet zonodig gehoeven. Aluminiumstrips zijn wel smaakvol toegepast. Ze zorgen voor de hightech uitstraling die bij een Audi past.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 3.0 TFSI quattro Pro Line |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 68.725 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 213 kW / 290 pk bij 4.850 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.927 mm / 1.855 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.843 mm |
Massa leeg | 1.725 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,3s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 219 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.