Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A5 Sportback

Spagaat

36
Audi A5 Sportback
Audi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 SportbackAudi A5 Sportback
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
10 oktober 2009 om 15:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 32 2009
AutoWeek 32 2009

Je leest het in AutoWeek 32 2009

Audi schaart zich bij de groeiende club coupés met achterportieren en vormt daarmee een serieuze bedreiging voor de Volkswagen Passat CC. Of is het juist de Audi A4 die zich zorgen moet maken? Het gaat hier vooral om uiterlijk en omdat in Toscane alles net wat mooier is, rijden we daar onze eerste kilometers.

Laten we beginnen met deze auto te herleiden. De A5 Sportback is de vierdeurs variant op de tweedeurs versie van de vierdeurs A4. Maar dan met een achterklep, dus eigenlijk vijfdeurs. Dus begrijpen we nu ook eindelijk waarom de A5 bij zijn introductie niet gewoon A4 coupé is genoemd. Toch? Hoe dan ook, het is een vreemde spagaat waar de Sportback in geforceerd is. En geen gemakkelijke bovendien, want als je hem beschouwt als een vijfdeurs A5, dan valt hij tegen. Daar kan de auto niets aan doen, maar de A5 is gewoon té mooi; daar steekt bijna alles lelijk bij af. Laten we de Sportback daarom de A4 CC noemen, want dan is het een prachtige auto. Niet dat de A4 sedan lelijk is, beslist niet, maar de Sportback is net een stukje verfijnder en sierlijker om naar te kijken.
Doorgaans worden we tijdens introducties toevertrouwd aan uitvoeringen die je in het dagelijks leven zelden zult tegenkomen; dikste motor, full options, duurste pakket, kortom: bijna over de kop. Dat mag dan leuk zijn voor ons, we doen het voor u en we gaan er van uit dat u hier wilt lezen over de auto die u wellicht ooit zult aanschaffen. Des te blijer zijn we dan ook dat we voor ons hotel in Toscane ook een 2.0 TFSI zien staan, bijna kaal. Even zeuren en we mogen onze afgeladen 3.2 V6 Quattro ruilen. Onze blue beauty (hebben we helaas geen foto's van, maar mis mede daarom onze video op autoweek.tv niet) heeft stoffen bekleding, op deze auto bijna klein ogende 17 inch wielen, een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Het enige extra is de Pro Line uitvoering, die zich kenbaar maakt door het navigatiesysteem, gescheiden airconditioning, xenonverlichting en parkeersensoren achter.

Cadeautje
Deze auto heeft de eer een mijlpaal in de geschiedenis van Audi te mogen vormen. Het merk bestaat dit jaar namelijk precies een eeuw, en de Sportback is Audi's cadeautje aan zichzelf. Om precies te zijn: in 1909 wordt August Horch door de raad van toezicht van zijn eigen firma op het matje geroepen. Dat is Horchs eer te na, hij stapt op en begint een nieuw bedrijf aan de overkant van dezelfde straat. En omdat de naam Horch toebehoort aan zijn oude fabriek, kiest hij de naam Audi, wat Latijn is voor de letterlijke vertaling van Horch (luister).
Maar terug naar 19-nu. De A5 Sportback plaatsen we voor het gemak even tussen de vierdeurs coupés, eigenlijk is hij vijfdeurs. De grote achterklep biedt toegang tot een zeer verdienstelijke bagageruimte, die veel groter is dan je gezien de ranke achtersteven zou verwachten. Helemaal achteraan zijn de verschillen met de A5 coupé minimaal. De indeling van de achterlichtunits is anders, en dat was het wel zo ongeveer. Wat moest sneuvelen voor de achterportieren is die prachtige daklijn en dat is natuurlijk jammer, maar Audi probeert dat te compenseren met een heel mooi derde zijruitje, dat bij de Audiologen onder u een feest van herkenning moet zijn. Wij hadden enige hulp nodig, maar die kwam er in de vorm van een prachtig geconserveerde Audi 100 Coupé S uit 1969. Inderdaad: dát ruitje! Retro.
De schuin aflopende daklijn heeft natuurlijk consequenties voor de hoofdruimte achterin. Wie twee basketballspelers in de opvoeding heeft, zal daarom waarschijnlijk toch terugvallen op een A4, maar met twee kleinere kinderen kom je prima weg in de Sportback. Voorin zal de kenner van de A4 en A5 weinig nieuws onder de zon aantreffen. Het dashboard is één op één overgenomen en dat is prima, want daar valt maar weinig op aan te merken. Een boel knopjes, maar keurig en logisch gerangschikt en de hele boel is uitstekend afgewerkt. De A5 Sportback moet vooral mooi zijn en het is dan ook geen wonder dat Audi Toscane heeft gekozen als decor voor deze introductie. In die Italiaanse streek is alles net een beetje mooier, maar wat we belangrijker vinden is dat het gebied heerlijke bochtige en glooiende wegen kent. En dat is een parcours waarop je extra kunt genieten van rijkwaliteiten. Mits aanwezig.

Bijterige brom
En dat zit wel goed bij deze Sportback. U heeft genoeg over de A4 en A5 kunnen lezen om te weten hoe die rijden en, o hoe verrassend (want onderhuids identiek), precies datzelfde gaat op voor de Sportback. Het is allemaal heel verfijnd en gladjes, kwaliteit en finesse pruttelt uit elke porie, maar dat betekent dat er wel wat te veel afstand tussen bestuurder en asfalt is. De Sportback zit qua beleving dichter bij de A4 dan bij de A5 coupé. Hij heeft dan ook dezelfde wielbasis als de A4 (6 cm langer dan de A5 coupé) en je zit net als in de A4 wat verder naar voren.
Wederom valt op hoe goed die 1.8 TFSI eigenlijk is. Zeker als je bedenkt dat dit de instap-motorisering is. Het is een fijne, soepele machine die snel oppakt en een ietwat synthetische, maar lekker bijterige brom voortbrengt. Zelfs in z'n twee weet hij bovenin het toerenbereik nog flink wat wielspin op te wekken en nee, we reden niet op Chinese rausj-banden.
Wie niettemin meer vermogen wil, kan straks bij Audi terecht voor hetzelfde blok met 211 pk en vierwielaandrijving (plus tegen meerprijs de zeventraps S-Tronic) of zelfs de 3.2 V6 FSI met 265 pk en eveneens vierwielaandrijving. Deze heeft voorlopig standaard de S-Tronic. De instapmotor kan ook met automaat worden geleverd, maar dan krijgt u de traploze Multitronic. Midden volgend jaar staat er nog een 1.8 TFSI met 160 pk op het programma.
Uiteraard mogen de diesels niet ontbreken. Er staan er maarliefst vier op het menu. De 143 pk sterke 2.0 TDI met traploze Multitronic laat nog even op zich wachten, maar de 2.0 TDI met 170 pk, de 2.7 V6 TDI (190 pk) en 3.0 V6 met 240 pk zijn vanaf het begin leverbaar. Dat begin staat gepland op eind oktober en de instapprijs is € 40.800, terwijl er een diesel is vanaf € 44.900.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi A5
Audi Audi A5

PRIVATE LEASE Audi A5

INFO
Audi
Audi
Audi A5 Sportback 35 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 825
Stel samen ▸
Audi A5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line - 170 pk **2e eig / Xenon / Navi

    Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line - 170 pk **2e eig / Xenon / Navi

    • 2012
    • 141.000 km

    € 14.900

    Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S - AUTOMAAT - S-LINE - NAVI - CLIMATE

    Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S - AUTOMAAT - S-LINE - NAVI - CLIMATE

    • 2012
    • 190.877 km

    € 12.945

    Audi A5 Cabriolet 40TFSI/204PK quattro Business Edition · Park assist + camera · Leder · Driev select

    Audi A5 Cabriolet 40TFSI/204PK quattro Business Edition · Park assist + camera · Leder · Driev select

    • 2021
    • 25.366 km

    € 57.940

Meer Audi A5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A5/S5

    65
    • 10 december 2019

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A5 specificaties
  • Audi A5 occasions
  • Audi A5 video's
Advies en informatie
  • Audi A5 tests
  • Audi A5 gebruikersreviews
  • Audi A5 index
PREMIUM
Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Geheel tegen de heersende trends in mag de Audi SQ5 zijn dikke V6 TDI ook na de facelift houden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI CNG 170pk (2018)

    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI CNG 170pk (2018)

    2
    • 18 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)

    Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition...

    11
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 40 TFSI Pro Line (2020)

    Audi A5 Sportback 40 TFSI Pro Line (2020)

    7
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Coupé 2.0 TDI 190pk sport (2017)

    Audi A5 Coupé 2.0 TDI 190pk sport (2017)

    3
    • 14 september 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 35 TFSI S edition competition (2021)

    Audi A5 Sportback 35 TFSI S edition competition...

    25
    • 18 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)

    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)

    8
    • 26 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport (2017)

    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport...

    • 21 december 2020
meer reviews
Rij-impressie Audi A5 Sportback

Rij-impressie Audi A5 Sportback

Met de A5 Sportback schaart Audi zich tussen de lifestyle-achtige coupés met achterportieren....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    43
    • 17 mei 2022
  • Audi S5 Quattro Sportback - Op de rollenbank

    Audi S5 Quattro Sportback - Op de rollenbank

    126
    • 6 januari 2022
  • Audi A5 - 2009 - 292.056 km - Klokje Rond

    Audi A5 - 2009 - 292.056 km - Klokje Rond

    • 25 oktober 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

    Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

    23
    • 7 januari 2021
  • Nieuws
    Audi RS5 Coupé volgens Abt

    Audi RS5 Coupé volgens Abt

    22
    • 3 december 2020
  • Nieuws
    Audi maakt 40 TFSI en 45 TFSI krachtiger

    Audi maakt 40 TFSI en 45 TFSI krachtiger

    24
    • 15 september 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    43
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden