Audi A5 3.0 TDI quattro (2008)
Audi's nieuwe kroonjuweel
Met de A5 presenteert Audi een grote coupé die met zijn opvallende voorkomen, vierwielaandrijving en dikke motoren een waardige opvolger van de oer-quattro van weleer kan worden genoemd. De auto oogt bijzonder fraai, zeker wanneer hij is voorzien van de optionele LED-dagrijverlichting (onderdeel van het Pro Line-pakket), die het front net zo herkenbaar als indrukwekkend maakt. Gelukkig is er niets zo persoonlijk als smaak, maar wij vinden de A5-neus goed gelukt. Datzelfde geldt voor de zijkant van de auto, waar de breed uitlopende C-stijl aan de daklijn van de quattro doet denken. En profil springt één detail meteen in het oog: de opvallend glooiende taillelijn, zeker als je die vergelijkt met de strakke schouderlijn van de A4, de A6 en de A8.
Machtige motor
Bij een sportieve coupé is beleving van groot belang. Daarbij is de motor uiteraard een essentiële factor. In dat opzicht zitten we met de Audi geramd. De 3.0 TDI V6 turbomotor levert 240 pk en maar liefst 500 Nm trekkracht. De motor is ontzettend soepel en rond de 1.500 toeren in opperste paraatheid om het onderste uit de kan te halen. De voorwaartse versnelling gaat prachtig lineair en vloeiend, maar een sensationele snelheidsbeleving – die knal naar voren – blijft achterwege.
Op de weg voelt de Audi een beetje wollig aan. De vering en demping zijn vrij soepel, waardoor de A5 vooral in bochten niet echt een sportieve coupé is. Als het hard gaat, zakt de Audi behoorlijk weg in zijn veren en helt de koets merkbaar over. Het voordeel van de minder straffe afstelling is dat de auto over het wegdek zoeft. Al mist hij daardoor wat scherpte en levendigheid.
De 3.0 TDI wordt standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving, waardoor bijna altijd bakken tractie beschikbaar zijn. Hierdoor kan de A5 knalhard de bocht uit accelereren. In extreme situaties wil de auto wel eens wegglijden over de voorwielen, maar echte verrassingen blijven uit. Zelfs bij rap bochtenwerk is de A5 niet echt spannend. Hij voelt een beetje té veilig aan, en dat past niet bij het karakter van een sportcoupé met 500 newtonmeter. In auto's als deze willen we spektakel, de hartslag mag af en toe omhoog en daarom had de Audi iets scherper mogen zijn. Geef de bestuurder ten minste een béétje het idee dat hij moet werken. Achter het stuur van dit soort coupés wil je toch juist worden uitgedaagd?
Prettige werkplek
De Audi biedt een prettige werkplek. Het middengedeelte van het dashboard staat iets naar de bestuurder gedraaid waardoor het als een cockpit om je heen zit. Je kijkt uit op diepliggende klokken met een duidelijke indeling, terwijl het lekker dikke stuur bijzonder prettig vastpakt. Wel gebruikt Audi veel verschillende kleuren, waardoor het interieur wat druk wordt. De basiskleur van het dashboard is matzwart, her en der vinden we aluminiumkleurige accenten, terwijl sommige knoppen voorzien zijn van glimmend zwarte pianolak en andere details een opvallende chroomrand hebben. 't Is een beetje te veel van het goede. De aankleding is misschien wat overdreven, de vormgeving van het Audi-interieur kan ons des te meer bekoren.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A5 Coupé 3.0 TDI quattro |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.770 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 240 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.625 mm / 1.854 mm / 1.372 mm |
Wielbasis | 2.751 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,6s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.