Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2016) - Op de rollenbank

Van een getunede A6 TDI in deze dikke A4 en toch valt het niet tegen

21 reacties

Video

Een 3-liter V6 diesel in een Audi A4, dan heb je geen reden tot klagen. En dat doet eigenaar Shane Teisman dan ook niet. Toch liet hij de zescilinder een beetje chippen, aangezien zijn vorige Audi nóg potenter was dan deze. Al met al een klein stapje terug dus, maar dat mag de pret niet drukken.

Deze Audi A4 is een fijne reisauto

Op de dag van onze afspraak zorgt Audi-eigenaar Shane voor de dieseltechniek van het binnenvaartschip waarop hij als machinist werkzaam is. Daarom stuurt hij zijn goede vriend Kleobis Walstra met de fijne A4 naar Den Haag. Die arriveert, samen met zijn vrouw, keurig op tijd vanuit Friesland. “Het is een heerlijke reisauto, weet ik uit ervaring. Vorig jaar hadden we ‘m mee op vakantie, ik mocht niet met mijn e-Golf van Shane. Zuinig is hij ook: op de rit hier naartoe scoorde ik 1 op 20,4. Hij draait net 1.100 toeren bij 100 km/h.”

Zulke verbruikscijfers haalt Shane niet, horen we als met hem bellen. “Door het hele jaar heen ligt dat rond de 1 op 15 à 16, wat ik helemaal niet slecht vind voor een auto met zo’n motor. Dat haalde ik met de vorige niet. Dat was een A6 uit 2012, ook met een 3-liter V6 TDI en daar ben ik qua tuning voluit mee gegaan. Dikke turbo, downpipe, grotere intercooler en andere software. Die had 387 pk en 800 Nm. Maar met het klimmen van de kilometerstand begon hij steeds slechter te worden. Daarom ging ik op zoek naar iets anders.”

Remmen van een E-Tron

Dat Shane een echte techneut is, blijkt wel uit de goede zorgen voor zijn Audi. Er gaat elke 10.000 kilometer verse olie in het blok en de software van de oliepomp heeft hij laten herschrijven. “Dan is de smering beter en dat komt de levensduur ten goede. De remmen heb ik ook aangepakt. Voorop zitten nu schijven en klauwen van een Audi E-Tron, aan de achterkant die van een Q7. Dat zijn betere remmen dan een S4 heeft. Meteen na aanschaf heb ik het inlaattraject goed schoongemaakt en de EGR uitgeprogrammeerd. Zo blijft de motor van binnen veel schoner. Al het onderhoud doe ik zelf. Met de tuning heb ik het nu vrij bescheiden gehouden, want het is de bedoeling om er lang mee door te rijden. De vorige eigenaar reed er vaak mee naar Spanje op en neer. Daar heeft een motor weinig van te lijden, want hij maakt nauwelijks toeren op de snelweg.”

Iemand die wél veel toeren maakt, is onze rollenbankridder Ghisbert van Ginhoven. Nadat de A4 aan de Haagse bodem is verankerd, geeft hij de V6 goed de sporen. Als we na de meting de uitslag op het scherm bekijken, is Kleobis allerminst verbaasd. “Dit is wel zo ongeveer wat Shane mij vertelde. Van mij hoeft dit allemaal niet. Ik rijd veel in de stad en dan is die elektrische Golf ideaal. Sterker: we zijn er zelfs mee op vakantie naar Zuid-Frankrijk geweest dit jaar. Je moet gewoon geen haast hebben, dan kan het prima. Maar ik geef eerlijk toe: met die dikke diesel in de A4 is het ook heerlijk reizen. Al zijn de stoelen mij iets te hard.” En zo zien we de snelle Audi behoedzaam wegrijden richting het noorden en wacht Shane een aangename verrassing.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 3.0 TDI 272pk quattro
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.700

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 3.250 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.842 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.670 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum