Audi A4 Avant (2015-2020) - Occasion aankoopadvies
Tijdloze topper
75 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Occasion koopadvies
Hij behoort al jaren tot de sterke nummers in de leasewereld: de Audi A4 als eeuwige tegenhanger van de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse en de Volvo S/V60. Als Avant is hij gewilder dan de sedan.
Audi 80 werd Audi A4
De Audi 80 gaat in 1994 verder onder de naam A4. We zijn inmiddels bij de 'B9'-generatie. Deze loopt vanaf 2015 en is in 2020 gefacelift. Het zal niet meer lang duren voordat een opvolger het stokje overneemt.
We zetten de auto even neer: de A4 wordt gewaardeerd om zijn tijdloze uiterlijk en prachtige afwerking. Als je een stationwagon boven de geijkte SUV verkiest, heb je gelukkig nog steeds keuze. Met de komst van cross-overs en SUV's taant zijn populariteit maar er bestaat een categorie automobilisten die niets moet hebben van die zware, hoge benzineslurpende SUV's en trouw blijft aan de stationwagon. In de A4 Avant hebben ze een prima optie. De A4 Avant kent talloze uitvoeringen en motoriseringen. Van de eenvoudige doch adequate 1.4 TFSI, via diesels in zo'n beetje alle vermogensvarianten tot en met de uitheemse RS4. S-line is onverminderd populair, ook al gaat de onderstelafstemming ten koste van het comfort.
Standaard heeft de A4 voorwielaandrijving met motor en bak als vanouds in noordzuidrichting. Wintersportliefhebbers of fans van de techniek kunnen gaan voor de vierwielaangedreven quattro. De Touring van BMW en de Estate van Mercedes zijn de voor de hand liggende opponenten en in ons land is de Volvo V60 geliefd. Ruimtekoning in deze klasse is en blijft overigens de Skoda Superb die deels gebruik maakt van dezelfde techniek als de Audi A4.
Snaar in plaats van ketting
Het Volkswagen-concern heeft geleerd van zijn kostbare fouten. De benzinemotoren hebben hun te dunne ketting verruild voor een oersterke snaar voor de distributie. Ze gaan nog net niet eeuwig mee, maar de verstandige mens vernieuwt hem (ruimschoots) voor de aangegeven hoeveelheid kilometers dan wel leeftijd. Sommige problemen tref je in meer VW-producten aan. Hieronder vallen de waterpomp, thermostaat en de lostrillende bouten van de nokkenasversteller. De diesels kennen evenmin grote problemen behalve geijkte verdachten zoals het DPF (roetfilter) en de EGR (klep) die uitlaatgassen terugvoert richting motor.
Audi A4 is fraai afgewerkt
Opvallend in het interieur van de Audi is de enorm fraaie afwerking, hoewel sommige gebruikers piepjes en kraakjes melden uit onverwachte en onzichtbare hoeken. Eventueel aanwezige sportstoelen controleer je op slijtage aan de zijwangen van zitting en rugleuning. Voel ook of de verwarming daarvan werkt. Met de ergonomie zit het wel snor. Houd je van laag en diep zitten, dan ben je in de A4 aan het juiste adres. Het is evenwel geen ruimtewonder. Hij zit als het ware als een overmatig strak op maat gesneden pak. De bagageruimte kan vergroot door de rugleuning neer te klappen. Onder de klep kun je makkelijk staan.
Weigerende connectiviteit met de smartphone komt voor in de beste huizen. Dus je smartphone verbinden tijdens de proefrit valt aan te raden. Aanvankelijk waren er storingen in infotainmentsoftware. Probeer dus elke knop en functie. Zeker als je een 'dikkere' uitvoering in het vizier hebt. En vergeet ook niet de parkeerrem, die functioneert niet altijd.
De ruimschoots aanwezige DSG's zijn niet meer zo onbetrouwbaar als voorheen, maar vlekkeloos schakelen blijft een dingetje. Let dus goed op de toerenteller tijdens de schakelmomenten. Hij hoort vrijwel onvoelbaar van de ene naar de volgende versnelling te gaan. Comfort schrijf je met kleine letters. Ook een 'middle of the road'- uitvoering veert en dempt stevig.
Hou dat in je achterhoofd als je voor een S-Line in de markt bent. Die zijn lager en harder. Bedenk je ook dat een A4 minder communicatief stuurt dan een vergelijkbare BMW. Auto's met hogere kilometerstanden kunnen slijtage en speling aan draaipunten van de wielophanging vertonen. Geef je oren en ogen en aanverwante zintuigen de kost. Rijd door een woonwijk met drempels om geluiden en spelingen op te roepen.
Terugroepacties heeft Audi weten te beperken tot controle en/of vervanging van airbags, de vergrendeling van de eventueel aanwezige fabriekstrekhaak en de schokdempervorken van de voorwielophanging.
Terugklokken
Tot slot een waarschuwing voor wie een auto in/uit het buitenland wil kopen. Gezien de kwaliteit en uitstraling van een Audi, kan het een geschikte kandidaat zijn om terug te klokken - het 'terugdraaien' van de kilometerstand. Dit vormt helaas geen uitzondering meer. Dus goed checken of de onderhoudshistorie erbij zit en sluitend is. Soms wordt die ook vervalst. Dus vergelijk het chassisnummer met wat er in het 'scheckheft' -dat is het onderhoudsboekje- staat vermeld. Of laat de digitale onderhoudshistorie uitdraaien. Kijk verder of er stickers aanwezig waarop een kilometerstand staat vermeld. Bijvoorbeeld bij remvloeistofreservoir of distributieriem. En zijn de pedalen niet te nieuw in verhouding tot de kilometerstand? Als je het niet vertrouwt, rest je maar één ding: weglopen. Er staan er voldoende te koop. Hardlopers waren het ooit, nu vertoeven ze langer op de terreinen van de handelaren en dealers. Ga je niet op wintersport en/of blijft jouw Audi A4 louter op de verharde weg, vergeet dan de quattro.
Het is natuurlijk stoer, maar bedenk de hogere kosten vanwege extra gewicht en brandstofverbruik. Maar als je een S4 of zelfs een RS4 op je bucketlist hebt, kom je er niet omheen. Diesels blijven ondanks de torenhoge mrb interessant voor de veelrijder, dankzij hun enorme actieradius. Als je budget het toelaat, heb je inmiddels keus uit enkele mild hybrids.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.