AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk (2008)
Royale reisauto
19
De Avant-versie van de Audi A4 is gearriveerd en die stationwagonvariant rijdt net zo goed als de sedan. Op praktisch gebied heeft hij een duidelijke meerwaarde. Zodoende voorspellen we dat ook deze A4 Avant meer verkocht zal gaan worden dan de sedan.
Laat het gelikte uiterlijk van de Audi A4 Avant op de foto's u geen zand in de ogen strooien. Voor al dat fraais dient namelijk dik betaald te worden. Op de A4 Avant 2.0 TDI is een waslijst aan opties gemonteerd, die de toch al solide prijs van de basisversie met nog eens met meer dan dertig mille opschroeven. Prachtig hoor, maar het valt niet mee om door al dat moois de kale versie te zien. Dat moet natuurlijk wel. Immers, op die elektrisch verstelbare, verwarmbare, met leer overtrokken sportstoelen zit je nét even wat lekkerder dan op standaardexemplaren, zo'n Bang & Olufsen-audio-systeem klinkt nét even beter dan een gewoon setje en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De zitpositie in de A4 is top, ook mét de sportstoelen die aan boord zijn. Het eveneens optionele glazen dak vreet wel wat hoofdruimte. De achterpassagiers in de Avant hebben voldoende bewegingsruimte, al kost het glazen dak ook hier hoofdruimte. Het laadruim van de Audi is mooi afgewerkt. Met de achterbank in standaardpositie is het goed voor 490 liter inhoud en mooi gelijkmatig van vorm. Maximaal slikt de auto 1.430 liter. Daarmee is het beslist niet de allerruimste auto in zijn klasse, maar dat is voor een lifestyle station veelal toch van ondergeschikt belang. Achterin vinden we de nodige sjorogen voor het vastzetten van bagage. In de twee rails van de A4 Avant kun je, uiteraard tegen meerprijs, een soort 'dranghekken' plaatsen om schuivende spullen tegen te houden.
Lekkere motor
De A4 Avant 2.0 TDI wordt aangeboden met drie vermogensvarianten van 120 pk, 143 pk en 170 pk. De testauto bezit de 143 pk versie, en die kan ons absoluut bekoren. Ook met de naald van de toerenteller onder de 1.000 pkat de diesel heel mooi geleidelijk op en hoger in de toeren blaast de turbo ook hoorbaar een partijtje mee. Kortom: een lekkere motor.
De handgeschakelde zesversnellingsbak laat zich met korte slagen soepel en zonder speling door de versnellingen jagen. Op snelwegtempo in het zesde verzet draait de krukas 2.300 keer per minuut rond en hoor je nauwelijks iets van de actie in het vooronder.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt precies en met veel gevoel. Wat betreft het weggedrag doet de A4 Avant zeker niet onder voor zijn sedan-broer. Lange doordraaiers rondt de Avant met twee vingers in der Nase af. Hij lijkt als op rails te gaan, zo mooi strak ligt-ie in de bocht. Nu moeten we er eerlijkheidshalve bij vermelden dat een deel van de ruim dertig mille aan opties op deze A4 is opgegaan aan het sportonderstel, wat neerkomt op een stuggere afstemming van de dempers, andere veren en een 20 millimeter verlaagd koetswerk. Dat draagt uiteraard z'n steentje bij, maar dat neemt niet weg dat je met een standaardonderstel ook prima bediend bent. Bovendien zijn langere ritten dan wellicht minder vermoeiend, want de harde afstemming kan op den duur ook gaan irriteren. Veelrijders zouden we daarom het sportonderstel afraden, omdat het eigenlijk net iets te hard is.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 2.0 TDI 143pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.703 mm / 1.826 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.808 mm |
Massa leeg | 1.525 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 10,0 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S Line, 210pk, Leder, Xenon
- 2011
- 89.813 km
€ 17.950

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line Business | Trekhaak | Cruise | Nette Auto | Goed Onderhouden |
- 2010
- 250.290 km
€ 4.450

Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S - 2X SLINE - CAMERA - TREKHAAK - XENON - CRUISE -
- 2011
- 256.356 km
€ 7.200
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.