Audi A4 Allroad 2.0 TFSI quattro (2011)
Design-station
De Audi A4 Allroad 2.0 TFSI Quattro doet het vast goed bij de golfbaan. Hij verkeert daar waarschijnlijk nog wel meer in zijn natuurlijke habitat dan veel andere auto's, vanwege zijn offroad-uitstraling, die op het platteland rond de fairway allesbehalve misplaatst is. Al heeft deze designkar niet zo heel veel voordeel ten opzichte van zijn goedkopere soortgenoten met slechts één aangedreven as, vanwege zaken als de relatief nog altijd geringe bodemspeling.
De receptuur van de A4 Allroad is in de basis hetzelfde als die van de A6 Allroad. Men neme een stationwagon, zette die wat hoger op de wielen, geve hem een vervaarlijk ogende grille met verticaal traliewerk, dikke bumpers en wat plastic om de wielkasten, en hup, klaar is de semi-offroader. De ingrepen van Audi geven de A4 Allroad weliswaar een ruig tintje, dat hem best goed staat, maar de elegantie van de oorspronkelijke carrosserie is helaas grotendeels verdwenen. Dat imponerende uiterlijk verlangt ook nog een stevige investering, want hij is flink duurder dan de gelijk gemotoriseerde vierwielaangedreven variant van de A4 Avant.
Fijne automaat
Onder de motorkap vinden we een 2,0-liter TFSI-krachtbron, die 211 pk mobiliseert. Die heeft voldoende kracht en doet zijn werk bovendien in stilte. De automatische versnellingsbak werkt fijn en schakelt ook uiterst snel. Met een verbruik van 8,6 liter per 100 kilometer stelt deze aandrijflijn ook niet teleur. Het onderstel van de Allroad kan ons wel bekoren. Door z'n langere veerwegen is de auto weliswaar wat deineriger dan z'n Avant-broertje, maar door z'n wat soepeler karakter wordt ook de ondergrond behoorlijk gladgestreken. Hij reageert niet nerveus en de rechtuitstabiliteit is goed. Wel rondt de Allroad bochten niet helemaal neutraal. Ondanks z'n integrale aandrijving zoekt hij de buitenzijde op; de ver naar voren geplaatste motor gooit duidelijk z'n gewicht in de strijd. De besturing is wel zwaar, maar dat is duidelijk niet hetzelfde als communicatief en direct. De A4-stuurinstallatie voelt wollig en kunstmatig aan.
Het interieur geeft een hoogwaardige indruk. Audi heeft mooie, zachte materialen toegepast. Bovendien passen alle onderdelen waaruit het dashboard is opgebouwd uitstekend in elkaar en zijn naden vrijwel onzichtbaar. Vanaf de commandopost van de A4 kijk je uit op een dashboard dat nadrukkelijk van de A5 is afgekeken. Het instrumentarium en andere details verschillen echter. Ondanks het MMI ziet het dashboard er toch wat druk uit. Rondom de draaiknop in de middenconsole zit een aantal basisknoppen, waarmee je sneller door de verschillende menu's kunt 'lopen'.
De groeispurt die de A4 bij z'n modelwisseling doormaakte, doet uiteraard ook de Allroad-variant goed. De Allroad zet echter net zo min als de A4 Avant nieuwe maatstaven; als je de binnenruimte achterin vergelijkt met die van bijvoorbeeld een Ford Mondeo, Renault Laguna of Volkswagen Passat, dan is de Audi nog altijd niet ruim bemeten. Ook de kofferruimte is niet enorm groot. Maar zijn 'onbelangrijke' zaken als deze wel van belang bij een designstation als de A4 Allroad?
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Allroad 2.0 TFSI 211pk quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 54.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.721 mm / 1.841 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.805 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,1 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,4s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.