AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI Ambition (2008)
Zachtaardige beauty
29
Echte cabrioten zweren nog altijd bij softtops. En wanneer je een cabriolet met stoffen kap voorziet van een achterbank heb je nog wat praktisch gebruiksgemak ook. Audi verraste de markt onlangs met een buitengewoon fraaie open variant van de A3.
De Audi A3 Cabriolet is net iets meer 'open gezinsauto' dan veel van zijn open concurrenten, maar tegelijkertijd oogt hij ook net wat dynamischer. Daar werkt de kleur ook aan mee, want de Audi is in hip wit gespoten. Doe daar een rood kapje en dito leren bekleding bij en je hebt een gewaagde, maar erg geslaagde combinatie. De cabrio heet dezelfde ranke lijnen als de driedeurs, maar dankzij het lage kapje en de mooiere achterlichten oogt hij toch nog wat vlotter. Gelukkig blijft Audi nog steeds vasthouden aan de klassieke stoffen kap. En dat is in dit geval een vluggertje, want de bovenkant is er in minder dan tien seconden vanaf. Daarvoor hoef je niet eens stil te staan; tot 30 km/h kun je het dak bedienen. Dat alles kan overigens alleen maar als je de tegen meerprijs leverbare luxekap hebt besteld, want standaard moet je de vergrendeling handmatig losmaken en moet de auto helemaal stilstaan. Audi heeft de bediening van de kap zo snel weten te krijgen door af te zien van een afdekklep. Helaas heeft de Audi twee van die lelijke beugeltjes achterop, maar dat was een concessie aan het praktisch gebruiksgemak. Door de neerklapbare achterbank was het onmogelijk om die beugels te verbergen.
Het dashboard is naar goede Audi-traditie erg mooi afgewerkt. De rode zetels voelen goed en stevig aan en ook achterin kun je als volwassene nog redelijk zitten. Alleen de hoofdruimte bij gesloten kap is wat beperkt. Waar je vergeefs naar zult zoeken in de Audi, is wat bergruimte voor kleine spullen. Wel handig is dat de achterbank kan worden neergeklapt, waarmee ruimte onstaat voor grotere stukken bagage.
Stevig in elkaar
Als het op het rijden aan komt, blijkt de Audi zijn mannetje te staan. De koets zit steving in elkaar; ook bij extreem sturen blijft de torsie binnen de perken. In dergelijke omstandigheden is een zekere mate van onderstuur niet te voorkomen, maar het gevoel tussen stuur en loopvlak is verrassend goed. Met de kap dicht klinkt de motor wat afstandelijk, maar als de kap open is, horen we een prachtige, diepe brom. Met als kers op de taart een donkerbruine grom tussengas bij terugschakelen van de S-Tronic-transmissie.
Op hoge snelheid blijft het keurig stil in de Audi. Dat komt mede door het optionele kapje, dat behalve een volautomatische bediening ook een betere geluidsisolatie heeft. Wanneer je open rijdt, valt op dat de bescherming tegen de wind door de voorruit beperkt is. Je krijgt veel wind binnen, wat op koude, zonnige dagen onaangenaam is. Dat probleem laat zich gemakkelijk oplossen met het windschot, dat opde Ambition-uitvoering die wij reden standaard is.
Onze testauto was flink opgetuigd met extra's, zoals een sportstuur, verwarmde voorstoelen, cd-wisselaar, parkeerhulp, 17-inchwielen, licht- en regensensor en alarm- en telefoonvoorbereiding. Echt dure grappen zijn het Pro-Line-pakket (volautomatische klimaatregeling, middenarmsteun voor, leren vierspaaksstuurwiel en verwarmde buitenspiegels en ruitensproeiers). het audio-/navigatiesysteem, de 'fijnnappa' leren bekleding, zenonverlichting en de volautomatische akoestische kap.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Cabriolet 2.0 TFSI Ambition |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.640 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.238 mm / 1.765 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 171 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Cabriolet 1.6 Cabrio / Airco / Pdc / Lm Velgen.
- 2009
- 93.431 km
€ 8.999

Audi A3 Cabriolet 1.2 TFSI S-Line SP-interieur / Stoelverwarming / Windscherm
- 2012
- 174.094 km
€ 10.500

Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Attraction // AUTOMAAT // LEDER // CLIMA // STOELVERWARMING // YOUNGTIMER // 142.000 km //
- 2009
- 142.061 km
€ 10.950
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.