Audi A3 2.0 TDI Ambition (2013)

Meer van hetzelfde

Audi A3 2.0 TDI Ambition
Bij Audi zullen ze met tevredenheid terugkijken op de tweede generatie A3. Zelfs in zijn nadagen wist de luxe C-segmenter goed te verkopen in ons land. De nieuwe lijkt dan ook ontworpen volgens het credo 'never change a winning team'.

Het uiterlijk van de nieuwe A3 is vooral meer van hetzelfde; je moet echt goed kijken om jezelf ervan te verzekeren dat het om de jongste generatie gaat. Wat meer durf tijdens het ontwerpen had zeker geen kwaad gekund.

Binnenin zet de voorspelbaarheid in hetzelfde Audi-tempo door. Grote overeenkomsten met de A1, met invloeden van de A4 en A6 om het geheel naar een hoger plan te tillen. Over de materialen en de manier waarop het geheel in elkaar is gezet, kunnen we weinig klachten bedenken, maar sprankelend is anders. Doordat de meeste functies in het MMI-systeem zijn ondergebracht, oogt het dashboard vooral kaal. Grote stukken zwart plastic draaien de laatste restjes frivoliteit de nek om. Wel is de ergonomie weer uitstekend voor elkaar; je vindt na vijf minuten blindelings de weg in de A3. Audi's MMI werkt snel en intuïtief. Zo laat de aanraakgevoelige draaiknop je letters en cijfers invoeren in het navigatiesysteem.

Altijd genoeg trekkracht

Onder de kap van de A3 ligt een 2,0-liter viercilinder commonrail-diesel met 150 pk en 320 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Maar ook daarvóór is de diesel al bij de les; over vrijwel het hele toerenbereik is er altijd genoeg trekkracht. De viercilinder blijft eraan sleuren totdat de toerenbegrenzer bij 5.000 tpm een eind aan het feest maakt. Schakelen gaat zoals we van Audi's gewend zijn: de pook glijdt licht maar duidelijk door de versnellingen.

Het rijgedrag wordt beïnvloed door de grote 18-inchwielen. Je krijgt als inzittende duidelijk mee in welke staat het wegdek verkeert. Op zich is dat niet erg; bij een auto met sportieve inslag is die betrokkenheid juist prettig. Helaas is de A3 allesbehalve sportief. Daarvoor zijn de vering en demping te vergevingsgezind afgesteld, zelfs met het onder de Ambition standaard gemonteerde sportonderstel. Hoewel sturen vrij direct gaat, wil de koets in bochten best op één oor en tijdens enthousiast accelereren krijgen de voorste wielen het al snel lastig met het stevige koppel van de diesel. Audi heeft de nieuwe A3 duidelijk bedoeld als een comfortabele auto voor de lange afstanden, en op dat vlak overtuigt hij ook. De focus op comfort is wat ons betreft een betere keuze dan de halfslachtige poging tot sportiviteit van de vorige generatie. Maar die 18-inchwielen passen er dan weer niet helemaal bij.

Onze A3 moet met drie portieren stellen. De instap is dus relatief lastig. Eenmaal op de achterbank aangekomen hebben volwassenen krap voldoende ruimte. De knieën zitten bij een gemiddelde Nederlander net niet tegen de voorstoel aan en de hoofdruimte is eveneens toereikend, maar niet meer dan dat. In de kofferbak past 365 liter bagage.

Video

Oordeel

3 sterren

De A3 blinkt op geen enkel specifiek punt uit, maar laat ook nergens steken vallen. Hij oogt sportief, maar is vooral comfortabel.

Signalement

Merk Audi
Model A3 2.0 TDI Ambition
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.770

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.237 mm / 1.777 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.601 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,1 s / 7,3 s
Brandstofverbruik 4,0 l/100km
CO2-uitstoot 105 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum