Audi A3 1.8 5V (1999)
Voor twee deuren meer
Twee deuren extra bij de Audi A3. Dat betekent dat achterpassagiers hun plaats makkelijker kunnen bereiken. Maar of de kleinste Audi nu twee of vier zijportieren heeft, dat verandert niets aan z'n relatief korte wielbasis. En die wielbasis is bepalend voor de ruimte in het interieur. Omdat, als het om de verdeling van de ruimte gaat, de mensen voorin het eerst aan de beurt zijn, komen de mensen achter er bij wagens met een betrekkelijk korte afstand tussen voor- en achteras minder riant af. Zo is het ook bij A3. De achterdeuren kunnen niet zo groot zijn en de instap, onderaan, heeft vrij bescheiden afmetingen. Maar de hoeveelheid plaats die mensen op de achterbank tot hun beschikking hebben kan er mee door. Ze kunnen hun voeten ver onder de voorstoelen schuiven, wat een gunstige uitwerking heeft op de beenruimte. Ook de hoofdruimte is toereikend. Drie mensen moeten er op de achterbank kunnen. Dan verwacht je drie verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels. Maar de Audi krijgt maar twee van die hoofdsteunen en gordels mee. Dat wil zeggen in de standaarduitrusting. Voor een derde hoofdsteun en driepunts rolgordel achter vraagt Audi dik f 300 extra. Onze A3 - een vijfdeurs 1.8 5V - wordt aangedreven door een 1781 cc vierpitter met vijf kleppen per cilinder. Daarmee is deze Duitse krachtbron goed voor 125 pk en 170 Nm. Daarmee kan hij volgens de fabriek 202 km/h halen en moet hij in 9,6 s naar de 100 sprinten. Zo snel ging hij bij ons niet: 10,5 tellen. De inhaalsprint 80-120 ging wel lekker vlot: 9,7 s in vier en 12,9 s in vijf.
Klasse
Het Audi dashboard is eenvoudig van opzet, maar straalt tegelijk ook klasse en degelijkheid uit. De voorzetels hebben een sportieve inslag en zijn bijzonder stevig, om niet te zeggen, hard. Met het in hoogte en lengte verstelbare stuur en z'n onder meer ook in de hoogte verstelbare stoel, kan de chauffeur een optimale zitpositie kiezen. Opbergruimte vinden we op diverse plaatsen. Er zijn flinke portiervakken, vakken rechts onder het dashboardkastje en links onder het stuur. En je hebt een soort van brievenbus onder de stuurkolom, waar een map met het instructieboekje en andere bij de auto horende papieren klemvast in past. Ten slotte kun je nog wat spulletjes kwijt naast de handrem, en voor de versnellingspook. Bij het passen en meten met onze koffersets kwam de A3 dankzij z'n mooi regelmatig gevormde bagageruimte helemaal niet slecht voor de dag. En er kan altijd méér mee, want achterbankleuning en zitting zijn - in ongelijke delen - om te klappen. De stuurbekrachtiging houdt zich op de achtergrond en zorgt voor een goed contact met de weg. Maar hij is te vriendelijk en beschaafd om voor sportief door te kunnen gaan. Toch laat de A3 zich heel vlot door lange bochten mennen. Van onderstuurneigingen heeft hij weinig last, en als het echt te hard gaat is gas minderen voldoende om de wagen weer op koers te krijgen. Daar komt nog bij dat de Audi zelf mee helpt om de zaak in de hand te houden. Hij krijgt namelijk niet alleen standaard ABS mee, maar ook een elektronisch sperdifferentieel; EDS. Dit systeem zorgt ervoor dat een aangedreven wiel wordt afgeremd wanneer het begint door te spinnen. Vering en demping zijn over het algemeen goed op hun taak berekend, waardoor de kleine Audi z'n inzittenden meestal gerieflijk vervoert. Maar gaat er echt slecht wegdek onder de wielen door, dan heeft het comfort daar wel onder te lijden. Tijdens fel optrekken laat de 1.8 5V zich wel horen, maar bij een tempo van 100 km/h registreerde de meter een keurige 65,5 dB. Bij 120 was dat een nog altijd nette waarde van 70. Aan de manier waarop de A3 remt moet je beslist even wennen. Trap je het rempedaal in, dan mindert de wagen eerst rustig vaart. Daarna worden de remmen bijteriger en zorgen ineens voor een veel snellere vertraging. Daar moet je dus wel op in spelen bij het doseren van de remkracht. Op het schakelen valt weinig aan te merken. De pook gaat niet zo heel soepel, maar wel strak van verzet naar verzet. Als je een kleine 5-deurs Audi wilt rijden is de keus niet moeilijk. Je schaft voor 53 mille gewoon de A3 1.8 5V aan.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 1.8 5V Attraction |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 173 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.152 mm / 1.735 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.512 mm |
Massa leeg | 1.140 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 600 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 12,9 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |