Audi A2 1.4 Exclusive (2000)
Zeg 'ns A
Eindelijk is de Audi A2 te koop en kunnen we hem eens stevig aan de tand voelen. Onze testauto was een Audi A2 Exclusive, van f 48.600. Een pittig bedrag voor zo'n 'kleine' auto. En een bedrag dat moeiteloos kan oplopen als je bijvoorbeeld metallic lak wenst, of een knappe fabrieks-stereo. Wij denken dat de gemiddelde A2 dan ook moeiteloos over de 50.000 gulden heen zal gaan. Audi beweert dat de stevige prijs aan de voorruitstrevende techniek ligt. Dat willen we niet ontkennen. Want wat te denken van het aluminium spaceframe van de A2. Geen gewoon chassis dus, maar een soort kooi waar alles aan wordt gehangen. Tot nu toe was de Audi A8 zo ongeveer de enige auto die dat had. Het grote voordeel van deze techniek is natuurlijk de enorme gewichtsbesparing. Hij is bijvoorbeeld zo'n 130 kg lichter dan een Mercedes A-klasse.
Stevige aanpak
De Audi stuurt vreselijk licht. Je zou bij wijze van spreken met je pink kunnen sturen. Je vindt gemakkelijk een lekkere positie achter het stuur. De stoel kun je met een hendel omhoog of omlaag zetten en het stuur is in hoogte verstelbaar. Bij het rijden hoef je van de A2 niets raars te verwachten: hier waakt een hele dikke ESP-computer over je dierbaren. Al je fouten en foutjes worden meteen gecorrigeerd. Te snel een rotonde over? Kan niet. Er wordt onmiddellijk geremd en je wordt bestraft met een lichtje op het dashboard. Maar het onderstel van de A2 laat veel meer toe.
Die hele lichte besturing waar we bij het wegrijden zo van opkeken, wordt gauw zwaarder als je wat vaart maakt. Maar een tikje gevoelloos blijft het wel. Veel erger wordt dat als je harder gaat dan 120. Bij zo'n 140 km/h lijkt de A2 haast te gaan zweven. Rond de middenstand van het stuur gebeurt er niets, maar je voelt de auto onder je door de wind en het wegdek bestuurd worden. Alsof hij net even te licht is.
De 1.4-motor van de A2 levert 75 pk en daarmee is hij aardig rap. Daaraan draagt het belachelijk lage gewicht natuurlijk zijn steentje bij. Maar bij lage toeren heeft hij het moeilijk. Dat pedaal moet ingetrapt blijven, anders kom je niet vooruit.
Bij rijden hoort natuurlijk ook comfort. En dat wordt in hoge mate bepaald door de goed zittende stoelen. Ze zijn niet te hard en geven voldoende steun, vooral aan de zijkanten van rug en benen. Je oordoppen kun je ook wel thuislaten, want het motorgeluid valt alles mee: 67 dB bij 100 km/h en twee dB meer bij 120. De bediening is eveneens dik in orde.
Hoe kan een auto die van buiten zo vreselijk klein is, nu een dashboard hebben dat bijna een meter van de voorruit vandaan zit? Achter het stuur kijk je op een bijna eindeloze plak kunststof. Denk je meteen dat je neus ook al zo lang is...
Achterin heb je dankzij een slim trucje genoeg ruimte achter de voorstoelen. De A2 heeft namelijk een 'dikke' bodem. Voorin is de ruimte daarin nodig voor de motor en de versnellingsbak, maar achterin konden daar mooi twee voetruimtes in worden gemaakt. Je zet je voeten dus in een soort bak, die onder de stoelen doorgaat.
Je kunt de A2 bestellen met twee verschillende achterbanken. Een tweepersoons, zoals wij hem hadden, met twee hoofdsteunen en twee driepuntsgordels, of met een driezitsbank, met een gordel en een hoofdsteun meer.
De kofferbak is niet lang, maar wel heel diep. Da's weer lastig als je spullen moet inladen. Moet je eerst over die hoge drempel heen, en dat moet je de boel weer een heel eind laten zakken. Je kunt voor een paar honderd piek een extra bodem bestellen voor je kofferbak, Die zit dan wat hoger, maar dat gaat weer ten koste van de grootte van de bak. Voor extra ruimte kun je de achterbank in twee delen neerklappen. Het is een beetje een gehannes met hendels en het beste kun je er iemand bij hebben.
Alles wat we tegenwoordig aan uitrusting mogen verwachten zit in de A2 - op een ding na: elektrische ramen achterin. Goed, we zijn nog nooit moe geworden van het opendraaien van een raampje, maar bij een auto van bijna een halve ton liggen de verwachtingen nu eenmaal wat hoger. En al helemaal omdat het opendraaien van deze raampjes eigenlijk helemaal niet kan. Je hand komt klem te zitten tussen de bank en de deur.
Audi zet met de A2 wel een heel goede auto op de weg. Met een onderstel dat veel meer kan hebben dan alleen dit 1.4-viertje en met een afwerking die uitstekend voor elkaar is.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A2 1.4 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.380 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.826 mm / 1.673 mm / 1.553 mm |
Wielbasis | 2.405 mm |
Massa leeg | 895 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 490 kg |
Banden | 175/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,9 s / 16,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 142 g/km |