Waarom de plug-in hybride Toyota C-HR de stekkerloze 2.0 Hybrid buitenspel zet
Duurtest zit erop
In acht maanden hebben we twee verschillende hybride-uitvoeringen van de Toyota C-HR goed leren kennen. Na vijf maanden met de stekkerloze 2.0 Hybrid stapten we over in een exemplaar met stekker: de 2.0 Plug-in Hybrid, voorzien van GR Sport-aankleding en -equipment.
Het laatste optreden van de Toyota C-HR Plug-in Hybrid heb je recent kunnen lezen. De Japanner nam het daarin op tegen de Cupra Formentor. We schreven dat we de sportieve aspiraties van de C-HR minder ver vinden gaan dan die van de Cupra. Daarmee vergeleken voelde de overgang van de eerste C-HR die we reden naar de C-HR GR Sport wezenlijk anders aan. Toen ontdekten we dat Toyota het onderstel van een GR Sport ingrijpend aanpast ten opzichte van het reguliere model. De sportieveling heeft dus veel meer in huis dan alleen wat uiterlijk vertoon.
13,6 kWh-accupakket in de plug-in hybride
Waar het ons tijdens de duurtest echter vooral om te doen was, is de inzet van de plug-in hybride aandrijflijn. Daarmee wil je, al stekkerend, zo veel mogelijk kilometers volledig elektrisch afleggen. Bij het ophalen van onze duurtester zaten de weersomstandigheden mee en konden we zelfs een enkele keer meer dan 60 kilometer elektrisch afleggen. Het 13,6 kWh-accupakket lijkt niet zo veel last van de kou te hebben, want bij normaal Nederlands winterweer was een actieradius van 55 kilometer in feite altijd mogelijk, al hadden we de auto al ingeleverd voor de grootste kou zijn intrede deed.
De Toyota C-HR in GR Sport-trim.
Met gemak 1 op 19 zonder stekkeren in de C-HR PHEV
Gezien de beperkte grootte van het accupakket (er verschijnen steeds meer stekker-hybrides met het dubbele aan capaciteit) heeft de plug-in hybride C-HR zijn zaakjes echter keurig voor elkaar. Is de geladen hoeveelheid stroom erdoorheen, dan blijkt hij net zo zuinig als een reguliere C-HR Hybrid. Onze eerste duurtest C-HR, een hybride zonder stekker, verbaasde ons al met een verbruik van ruim 1 op 20, maar deze 223 pk sterke C-HR Plug-in Hybrid haalt met gemak 1 op 19.
Dat is knap, want de stekkerversie levert meer vermogen dan de normale 2.0 Hybrid, die tot 197 pk komt. Behalve zuinig is de 2.0 Plug-in Hybrid dus ook krachtig, zelfs als je puur elektrisch rijdt. Dat komt door de 163 pk sterke elektromotor, die de C-HR goed van zijn plek krijgt. Doordat je bij elektrisch rijden niet al te voorzichtig met het gaspedaal hoeft om te gaan, kun je gerust snel invoegen zonder te vrezen dat de verbrandingsmotor door een te gretige gasvoet alsnog besluit mee te doen. Dat Toyota zeer volwassen hybrides bouwt, weten we al jaren, maar het staat nu ook als een paal boven water dat de de plug-in hybrides hiervoor nauwelijks onderdoen. Wel combineert het merk die aandrijflijn nog niet met nog grotere accupakketten, zoals de Volkswagen Group inmiddels op grote schaal doet.
Veel lof dus voor de Toyota C-HR Plug-in Hybrid, maar hoe beviel de ‘normale’ 2.0 Hybrid ook alweer? Nou, eveneens uitstekend. Die heeft meer dan voldoende kracht en is dus heel zuinig, al moeten we erbij vermelden dat we de stekkerloze full-hybrid in de zomer reden. Beide aandrijflijnen passen goed bij het dynamische karakter van de C-HR, die wat vlotter en sportiever aanvoelt dan de gezapiger Toyota Corolla Cross. Daarom concludeerden we al snel dat de 1,8-liter hybride, de basismotor, wat minder goed bij het karakter van de C-HR past.
De Toyota C-HR GR Sport is ook vanbinnen mooier aangekleed.
2.0 Hybrid geschrapt, Plug-in Hybrid kost ongeveer hetzelfde
De 2.0 Hybrid is begin dit jaar uit de Nederlandse prijslijst geschrapt. Door de veranderende belastingmaatregelen werd het prijsverschil tussen de versie met stekker en de normale 2.0 Hybrid te klein. Om die reden heeft de importeur besloten alleen nog de Plug-in Hybrid te leveren. Daardoor gaapt er nu een gat tussen de twee varianten die overblijven. De Hybrid 140 heeft 140 pk, de volgende optie is meteen een 223 pk sterke plug-in hybride. Op zichzelf is het jammer dat de normale 2.0 Hybrid uit het gamma is verdwenen, maar door de Nederlandse bpm zouden de drie varianten met hun prijskaartjes zo dicht op elkaar komen te zitten dat het merendeel van de kopers toch wel zou kiezen voor de krachtigste plug-in hybride. Die heeft aangetoond dat je, zelfs wanneer je bijna nooit stekkert, nog altijd heel zuinig kunt rijden.
De C-HR Plug-in Hybrid heeft dezelfde aandrijflijn als de Prius, die we er ook nog even hebben bijgehaald.
Slecht zicht naar achteren
Toch moeten we nog even een kritische noot plaatsen. De C-HR ziet er heel bijzonder uit, rijdt goed en heeft plezierige aandrijflijnen, maar je betaalt wel de tol voor dat eigenzinnige uiterlijk. Zo is het zicht rondom ronduit slecht. Zeker wanneer je haaks moet afslaan, want dan moet je goed opletten of er zich geen fietsers of voetgangers rechts achter de auto bevinden. De kleine zijruiten achter bieden weinig zicht bij het over de schouder kijken.
Gelukkig zit de C-HR standaard vol waarschuwingssignalen, maar die bij de rijlessen aangeleerde blik over de schouder zit er zo ingebakken dat je elke keer wanneer je rechts afslaat vooral veel interieur ziet en weinig van wat er zich buiten de auto afspeelt.
Weinig bagageruimte
Dan is er bij Plug-in Hybrid nog de kleine bagageruimte die de pret bederft. Met 310 liter kun je daar weinig in kwijt. In de geschrapte 2.0 Hybrid had je meer ruimte tot je beschikking en in de nog steeds leverbare 1.8, de Hybrid 140 vind je de grootste bagageruimte van alle C-HR’s. Dat is te danken aan zijn eenvoudige achterwielophanging. Wil je per se ruimte en overzicht rondom de auto, dan ben je aangewezen op de technisch vergelijkbare Corolla Cross. Die kun je ook nog als stekkerloze 2.0 Hybrid bestellen. Zijn krachtbron zal waarschijnlijk, evenals in de normale Corolla, binnenkort wegens strengere milieunormen ‘slechts’ 178 pk leveren. De Corolla Cross is er niet als plug-in hybride.
Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid in cijfers
Beginstand 3.185
Eindstand 12.088
Gereden kilometers 8.903
Getankte liters 341,36
Gemiddeld verbruik incl. laden 3,8 l/100 km (1:26,1)
Brandstofkosten excl. stroomkosten €667,23
Dit valt ons op
+ Plug-in hybride ook zonder stekkeren zuinig
+ Prettige sturende en rijdende cross-over
- Weinig bagageruimte
- Slecht zicht naar achteren
In deze video blikken we meer terug op de 2.0 Hybrid en stellen we de Plug-in Hybrid voor.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Had je deze auto's al gezien?

Toyota C-HR 2.0 Hybrid 200 GR SPORT PLUS | Navigatie | 360 camera | JBL | Stoel-/stuurverwarming | Dodehoek detectie | 19 inch
- 2024
- 2.156 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 Dynamic | Stuur & Stoelverwarming | Parkeersensoren Voor & Achter | Apple Carplay & Andriod Auto |
- 2025
- 100 km

Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid 220 Dynamic | Stoel en stuur verwarming | Parkeersensoren voor en achter | Apple Carplay & AndriodAUTO | Naviagtie
- 2025
- 100 km
Lees ook
Toyota C-HR vs. Toyota Prius - Altijd een uitgesproken keuze
Toyota C-HR en Corolla Cross zijn anders, maar ook hetzelfde
Dubbeltest: Cupra Formentor vs Toyota C-HR – Verantwoord en (een beetje) sportief
Maakt de Toyota C-HR Plug-in Hybrid onze duurtest nog fijner?
Toyota C-HR PHEV stukje goedkoper
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.