Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta 2010-2020
Wat je weten moet als je een tweedehands Alfa Romeo Giulietta koopt
De Alfa Romeo Giulietta is uit productie maar zoek je een gebruikte compacte middenklasser die een beetje buiten de gebaande paden gaat, dan is de Alfa Romeo Giulietta een leuke keuze. Perfect is hij niet, betrouwbaar zeker. Bovendien kost-ie je de kop niet en op de occasionmarkt is er genoeg keuze. In dit occasion koopadvies lees je alles wat je moet weten over een tweedehands Giulietta.
Dit model is de derde Alfa Romeo die Giulietta heet. In de jaren 50 en 80 waren er middenklassers die dezelfde naam hadden. Hoewel hij niet zo spraakmakend is als andere modellen uit de historie van Alfa Romeo, heeft deze Giulietta zeker zijn charme. Hij heeft een markant front met een mooi gewelfde motorkap, de verborgen deurgrepen voor de achterportieren zijn bijna een handelsmerk en de ledachterlichten zien er gewoon fraai uit. Jammer dat je het met een mooi snoetje alleen niet redt in de compacte middenklasse, want klachten over de Giulietta hebben we ook.
Hij rijdt prima, maar zeker niet zo lichtvoetig en communicatief zoals we van andere Alfa’s gewend zijn. Inzittenden worden bovendien getrakteerd op hinderlijk windgeruis. Voorin is het zoeken naar een goede rijpositie door de positie van de pedalen en het wat hoog geplaatste stuur; voor lange mensen is er net genoeg plek. Achterin is er weinig hoofd- en beenruimte en de kofferbak is krap. Het zicht naar achteren is best beroerd, maar daar hebben meer auto’s last van. Ook bijzonder is dat de vijfdeurs hatchback de enige carrosserievariant is. Een Sportwagon bestaat niet en dat is een regelrechte misser in dit segment.
DUIZEND EURO
Over het motoraanbod zijn we goed te spreken, want dat is behoorlijk uitgebreid. De benzinemotoren zijn er als 1,4-liter turbo met vermogens van 105, 120 en 170 pk. Ze staan als betrouwbaar bekend, maar de MultiAir-module voor de variabele kleplichthoogte kan kapot en dat zorgt in dat geval voor een kostenpost van rond de € 1.000. Vaak is het gebruik van verkeerde olie de boosdoener. Wees tijdens een proefrit dus bedacht op brandende motorstoringslampjes. Verder is er ook nog een 1.750 cc. Die is goed voor 235 pk en vanaf 2015 zelfs voor 241 pk en daarmee doe je lekker mee in het segment van de hot hatches.
Voor alle varianten geldt dat ze een slokje lusten. Dat is bij de diesels een ander verhaal. Die zijn er als 1.6 en 2.0 en beide staan ze er om bekend dat ze robuust en zuinig zijn. De 2.0 is echt een beer van een motor en levert 140, 150, 170 of 175 pk. De 1.6 heeft 105 of 120 pk in combinatie met lekker veel trekkracht. Voor normaal gebruik is die krachtbron ruim voldoende. Meer klachten dan soms een storing van de EGR-klep of wat koelvloeistoflekkage komen we bij deze motoren niet tegen. Verder kun je behalve de handgeschakelde versnellingsbakken ook de TCT automaat met dubbele koppeling kiezen. Als je die overweegt, raden we je aan er uitgebreid mee te gaan proefrijden. Bij ons staat hij niet bekend als de snelst reagerende transmissie die er op de markt is en wij hebben dus een voorkeur voor de handbak.
Verder kent de Giulietta wat kleine kwalen. Als er zaken met de elektronica misgaan, kun je het beste beginnen met zoeken bij de kabelboom bij de achterklep. Die is zo gevoelig dat er vanuit Alfa Romeo zelfs een modificatie voor is. Als er lekkage is in de achterklep, komt het water binnen via het rubber rondom de ruitenwisser. De airco en klimaatregeling kunnen storing geven door de kachelkleppen achter het dashboard. En als je een Giulietta overweegt, let er dan op dat de zijruiten vlot op en neer gaan door de geleiders. Verder zijn er soms klachten over een slecht werkende navigatie en matige radio-ontvangst.
Wat betreft de uitrusting kan het niet misgaan. Zelfs de simpelste Distinctive is al goed uitgerust. Het enige wat je zou kunnen opmerken, is dat de modernste veiligheidssystemen zoals dodehoeksensoren en adaptieve cruisecontrol niet verkrijgbaar zijn. En als wij het voor het zeggen hadden, zouden we graag parkeersensoren hebben in verband met de slechte overzichtelijkheid van de koets. En leren bekleding, want die is in een Giulietta echt schitterend.
Bouwjaren 2010-2020 Motor benzine 105-241 pk Motor diesel 105-175 pk Aanrader want mooie, aparte verschijning, goede uitrusting, betrouwbare motortechniek. Let op Boel kleine kwaaltjes, gevoelige MultiAir-techniek, benzineversies best dorstig.
Oordeel
De Alfa Romeo Giulietta kent zeker wel wat kwaaltjes maar het is beslist geen slechte auto. Zorg dat je een goed onderhouden exemplaar koopt en je hebt een auto met karakter. Met een niet al te hoge kilometerstand en een goede garagist heb je zeker nog jaren plezier van deze fraaie hatchback.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive Carplay Clima NAP !!
- 2012
- 236.449 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive NL AUTO | LAGE KM | LEDER | ECC |
- 2012
- 92.641 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Super | Leder | Navigatie | Climate control | 18" Lichtmetalen velgen | Parkeersensoren
- 2017
- 82.673 km
Lees ook
Casper is uit 2006, zijn Alfa Giulietta uit 1981: 'rijden is werken, heerlijk design, goed zicht'
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir (2017) - Op de rollenbank
Deze Alfa Romeo Giulietta (1983) roestte ook in de folder niet - In het wild
Praktijkervaring Alfa Romeo Giulietta: 'Vooroordelen: de leuke kloppen'
Deze sportieve hatchbacks van €14.000 hebben minstens 150 pk
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.