Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 180 Super (2016)
Zakelijke beslissing met het hart
Zodra je denkt aan insturen gáát de auto. De carrosserie rolt een klein beetje, maar de neus draait vrijwel onmiddellijk naar binnen. Onderstuur kent hij niet, bocht uit voel je de achterzijde duwen. Dat wil je voelen bij een sportsedan in het D-segment. Tel daar het enorm lichtvoetige gevoel bij op en het zal duidelijk zijn: dit heeft men bij Alfa Romeo erg goed voor elkaar. De hyperdirecte stuurinrichting past goed bij de insteek van het onderstel, maar is wel iets waar je van moet houden. Het heeft namelijk tot gevolg dat de auto op de snelweg wat onrustiger aanvoelt.
We reden met de handgeschakelde 2.2 JTDm. Jammer genoeg klinkt de 2,2-liter dieselmotor behoorlijk rauw en zeker bij stevig accelereren doet dat af aan de rijbeleving. Positief is wel dat de dieselmotor er vroeg aan begint te trekken, tussen de 1.500 en 3.500 toeren komt de Giulia echt vlot vooruit.
Het ruimteaanbod is acceptabel, maar achterpassagiers hebben niet gek veel beenruimte. Dat komt door de plaatsing van de motor achter de vooras. Voorin oogt het fris en onderscheidend, met mooie schermen in het midden en tussen de sportief gestileerde tellers. Het materiaalgebruik kan echter beter, de centrale draaiknop voelt bijvoorbeeld niet zo degelijk. Overigens werkt het nieuwe infotainmentsysteem verder best prettig. Het is snel, oogt in grafisch opzicht fris en de meeste dingen zitten waar je ze verwacht.
Met de hervonden aandrijving op de achterwielen verandert ook de positionering van Alfa Romeo. De prijsstelling schurkt tegen de premiummerken aan, maar verhoudingsgewijs is de Giulia vrij goedkoop. De 2,2-liter diesel met 180 pk kun je niet in de kaalste uitvoering krijgen, de vanafprijs bedraagt € 43.750 voor de Super.
Oordeel
De 2,2-liter dieselmotor presteert goed, maar hij loopt wel wat lawaaiig. Dat het interieur niet overal even goed is afgewerkt is jammer, maar het weergaloze onderstel weet dat grotendeels te verhullen.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulia 2.2 JTD 180pk Super |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.250 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.143 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.643 mm / 1.873 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 600 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 4,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 8,4 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.2 Eco Business Super|Bruin Leer|Stoelverwarming
- 2018
- 219.548 km

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
- 2017
- 25.502 km

Alfa Romeo Giulia 2.2d 180pk Aut. Super | Navi | Leder | Camera | Trekhaak | Adaptive Cruise Control | Stoel- & Stuurverwarming |
- 2018
- 117.946 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.