Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 180 Super (2016)

Zakelijke beslissing met het hart

Alfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 Super
Alfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 SuperAlfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 SuperAlfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 SuperAlfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 SuperAlfa Romeo Giulia 2..2 JTDm 180 Super
Er zijn van die auto's die je als liefhebber vanaf het eerste moment pakken. De Alfa Romeo Giulia is er zo één, met zijn natuurlijke, nagenoeg perfecte balans in het onderstel.

Zodra je denkt aan insturen gáát de auto. De carrosserie rolt een klein beetje, maar de neus draait vrijwel onmiddellijk naar binnen. Onderstuur kent hij niet, bocht uit voel je de achterzijde duwen. Dat wil je voelen bij een sportsedan in het D-segment. Tel daar het enorm lichtvoetige gevoel bij op en het zal duidelijk zijn: dit heeft men bij Alfa Romeo erg goed voor elkaar. De hyperdirecte stuurinrichting past goed bij de insteek van het onderstel, maar is wel iets waar je van moet houden. Het heeft namelijk tot gevolg dat de auto op de snelweg wat onrustiger aanvoelt.

We reden met de handgeschakelde 2.2 JTDm. Jammer genoeg klinkt de 2,2-liter dieselmotor behoorlijk rauw en zeker bij stevig accelereren doet dat af aan de rijbeleving. Positief is wel dat de dieselmotor er vroeg aan begint te trekken, tussen de 1.500 en 3.500 toeren komt de Giulia echt vlot vooruit.

Het ruimteaanbod is acceptabel, maar achterpassagiers hebben niet gek veel beenruimte. Dat komt door de plaatsing van de motor achter de vooras. Voorin oogt het fris en onderscheidend, met mooie schermen in het midden en tussen de sportief gestileerde tellers. Het materiaalgebruik kan echter beter, de centrale draaiknop voelt bijvoorbeeld niet zo degelijk. Overigens werkt het nieuwe infotainmentsysteem verder best prettig. Het is snel, oogt in grafisch opzicht fris en de meeste dingen zitten waar je ze verwacht.

Met de hervonden aandrijving op de achterwielen verandert ook de positionering van Alfa Romeo. De prijsstelling schurkt tegen de premiummerken aan, maar verhoudingsgewijs is de Giulia vrij goedkoop. De 2,2-liter diesel met 180 pk kun je niet in de kaalste uitvoering krijgen, de vanafprijs bedraagt € 43.750 voor de Super.

Oordeel

4 sterren

De 2,2-liter dieselmotor presteert goed, maar hij loopt wel wat lawaaiig. Dat het interieur niet overal even goed is afgewerkt is jammer, maar het weergaloze onderstel weet dat grotendeels te verhullen.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulia 2.2 JTD 180pk Super
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.250

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.143 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.873 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 600 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 7,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,3 s / 4,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 8,4 s
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum