Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 (1977) - Klokje Rond Klassiek

Zo vader, zo zoon

47 reacties

Video

Als je wortels op Sicilië liggen, houd je doorgaans van de auto’s uit je moederland. Tony Rubino in ieder geval wel en hij rijdt al vanaf zijn jeugd Alfa Romeo. De appel valt niet ver van de boom, aangezien zoon Ricardo dezelfde voorkeuren heeft. Die gedeelde passie kwam, na een lange zoektocht, tot uiting in de aanschaf van een Alfetta GTV. Daarmee ging een langgekoesterde wens in vervulling.

Zoektocht

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Alfa Romeo Alfetta GT zijn debuut beleefde. Volgende maand is het exact 47 jaar geleden dat de rode GTV – die toen nog donkerblauw was - van Tony en Ricardo aan zijn eerste eigenaar werd afgeleverd. In Nederland! Het is ronduit uniek dat deze Alfa Romeo al bijna een halve eeuw op onze bodem vertoeft. Maar daarmee zijn we er nog niet. Want na jarenlang zoeken tot in alle uithoeken van Italië aan toe, bleek de auto van hun dromen zo ongeveer in de woonwijk van de familie Rubino te staan. Tony: “Onze diepste wens is een Bertone uit de jaren 60, maar die zijn zo ongeveer onbetaalbaar geworden. Een halve ton is niks, dat is ons te gortig. Zijn opvolger vonden we allebei een goede tweede, dus daarnaar zijn we jaren geleden op zoek gegaan. Ook in Italië hebben we wat lijntjes uitgezet, dat heeft tot op de dag van vandaag niets opgeleverd.” Door de jaren heen hebben vader en zoon diverse GT’s en GTV’s bekeken, altijd samen met de buurman. “Die restaureert auto’s en heeft er veel verstand van. We hebben zelfs een Giulia overwogen, als alternatief.” Ze dachten dat het niet zou lukken, totdat de buurman hen tipte over een GTV van iemand die twee wijken verderop woont. De verbazing was groot. Tony: “Zouden we letterlijk op loopafstand de Alfa Romeo van onze dromen vinden? We konden het nauwelijks geloven. Samen met de buurman zijn we zo snel mogelijk gaan kijken en al bij de eerste aanblik sloeg de vonk over. We waren op slag verliefd. Het nuchtere oordelen konden we gelukkig aan de vakman overlaten.”

Onderdelenjacht

De twee partijen werden het eens over de prijs en zo zijn vader en zoon Rubino sinds vorig jaar de gelukkige eigenaren van een GTV. Nog steeds begrijpen ze niet dat ze de rode Alfetta nooit eerder hebben gezien. Ricardo: “De vorige eigenaar zocht een liefhebber. Hij wilde een grote reis gaan maken, dat was de reden van verkoop. Dat hij niet helemaal perfect is, vinden we niet zo belangrijk. Daar was de prijs naar en daar komt bij dat je het over een auto van bijna vijftig jaar oud hebt.” Ricardo noemt het ‘leuk’ om zelf de puntjes op de i te zetten. De basis is goed, en dat vindt hij het belangrijkst. “We hebben al wat zaken aangepakt, zoals het beter monteren van de achterklep en het laten afstellen van de carburateurs.” Tony vult aan: “Ik ben continu op onderdelenjacht en struin het internet af op zoek naar originele spullen. Bij aanschaf ontbrak de voorspoiler, zelfs de bevestigingsgaten in de carrosserie waren er niet meer. Als je weet hoe lang we naar een auto hebben gezocht, snap je waarschijnlijk ook hoe moeilijk het is om zo’n spoiler te vinden.” Uiteindelijk vond hij die in Zuid-Limburg. Een enigszins gehavend exemplaar, maar beter iets dan niets, oordeelden vader en zoon. Na wat opknapwerk hebben ze hem gemonteerd en stemt het resultaat tot tevredenheid. Een beetje pech hadden ze ook in het begin. “Omdat we nog geen carport hadden, stond de Alfa onder een groot zeil, vastgehouden door stoeptegels”, vertelt Tony. “Tijdens een storm waaide dat zeil op en viel een van de tegels op het dak. Daar zit nu een kleine deuk.”

Trip naar Italië

Dat Tony en Ricardo als een blok vielen voor de Italiaanse schone begrijpen we maar al te goed als een zichtbaar blije keurmeester Dennis Koldewijn de werkplaats inrijdt. De onmiskenbare, heerlijke roffelachtige grom van de legendarische aluminium viercilinder tovert een glimlach op je gezicht, tenzij je van steen bent. Hij klinkt wat ruiger dan normaal, dankzij de periodecorrecte sportuitlaat van het merk Ansa. Het rood is bijna obligaat op de GTV. Hij oogt enerzijds rank en elegant, maar tegelijkertijd stoer en krachtig. Een auto die bijna alle zintuigen prikkelt. Kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur, met het centraal geplaatste instrumentarium, afgezien van de toerenteller. Die zit recht voor de neus van de bestuurder. Stoel en stuur zijn in hoogte verstelbaar, best bijzonder voor die tijd. Tony: “Die aluminiumstripjes in het interieur ontbraken. Ik heb er een compleet dashboard voor moeten aanschaffen, maar dat had ik er graag voor over. Ik kan nog steeds niet geloven dat hij écht van ons is. Zeker niet na alles wat eraan voorafging. Zijn onvolkomenheden nemen we graag voor lief.” Zoals de snelheidsmeter die soms uitvalt. Of het drupje olie op de straat onder de carport. En ja, vader en zoon merken dat de motor een beetje moe is, maar dat laten ze op korte termijn aanpakken. “Dit jaar doet hij dienst als trouwauto voor mijn dochter”, zegt Tony. “Als de motor weer fit is, gaan Ricardo en ik een mooie reis door Italië maken. Genieten van de auto, het landschap en het eten.”

Geschiedenis: Onenigheid met Giugiaro

Alfa Romeo denkt eind jaren 60 na over de opvolger van de Giulia GT. Er komen diverse ontwerpen van Giugiaro. In april 1969 is het eerste 1:1-model van Giugiaro klaar, op basis van de 1750 Berlina. Later wordt duidelijk dat de bodemgroep van de Alfetta (1972) het fundament voor de GT vormt. Ondertussen is de interne tekenafdeling van Alfa Romeo, Centro Stile, druk bezig met schetsen. Die neemt per definitie het interieur voor zijn rekening, dat is vanaf het begin duidelijk. Over de buitenkant is de strijd tussen Giugiaro en Centro Stile niet direct gestreden. Uiteindelijk draagt eerstgenoemde zijn ontwerp, voor 90 procent klaar, over aan zijn opdrachtgever. Het eerste prototype van de GT, inclusief tien procent inbreng van Alfa Romeo zelf, ziet in april 1970 het levenslicht. Overigens heeft Alfa Romeo Giugiaro’s bijdrage aan de Alfetta GT nooit officieel erkend, en andersom heeft de designer het ontwerp nooit geclaimd. Giugiaro is destijds boos over hoe Centro Stile zijn oorspronkelijke design ‘zomaar aanpast’. De GT is vanaf het begin gepland als de sportieve afgeleide van de Alfetta sedan. De GT heeft een 110 mm kortere wielbasis, maar verder is de techniek nagenoeg identiek: motor voorin, versnellingsbak tegen de achteras en achterwielaandrijving en een De Dion-achterascontructie. Het dashboard van de GT, met alleen een toerenteller achter het stuurwiel en de rest van de klokken in het midden, wijkt echter behoorlijk af van de sedan. Coupé en sedan rollen gebroederlijk van dezelfde band in Arese. De motorkeuze is in 1974 beperkt tot één: een 1,8-liter viercilinder met twee Weber-carburateurs, goed voor 122 pk. Twee jaar later gaat die eruit en kun je instappen met een 1.6 van 108 pk of doorsparen voor de tweeliter van 122 pk; de in 1979 geïntroduceerde Lusso levert 130 pk. De zescilinder komt pas bij de grondige facelift van 1980, wanneer de naam Alfetta uit de typenaam verdwijnt en het model verder gaat als GTV. Hij is blijft nog tot 1987 in productie.

Eigenaren vader/zoon

Naam Tony/Ricardo Rubino
Bouwjaar 1966/1999
Beroep Persoonlijk begeleider bij ‘s Heeren Loo/Head of sales bij e-tailize
Eerste auto Alfa Romeo Alfasud 1.5 TI/Alfa Romeo 147 2.0
Droomauto Alfa Romeo GTV 2000 Bertone/Alfa Romeo Giulia QV

Onderhoudshistorie

Verspijkerd door vorige eigenaar:

  • Carrosserie volledig gerestaureerd en geconserveerd
  • Gespoten in Alfa Rosso
  • Volledig originele onderdelen gemonteerd, zowel interieur als exterieur
  • Andere speciale velgen
  • Montage Ansa einddeel uitlaat met dubbele eindpijpen
  • Revisie carburateurs en versnellingsbak

Tot nu toe zelf gedaan:

  • Montage originele voorspoiler
  • Rechtzetten achterklep
  • Tuning dubbele Dellorto carburateurs
  • Vervanging beschadigde interieuronderdelen, dashboard en raamslingers door originele onderdelen

Op het programma:

  • De revisie van de motor en het opnieuw roestvrij maken en spuiten van de achterklep

Specificaties Alfa Romeo Alfetta GTV 2000

Motor 4-cil., lijn, 1.962 cc, twee bovenl. nokkenassen
Max. vermogen 89,7 kW/122 pk bij 5.300 tpm
Max. koppel 176 Nm bij 4.000 tpm
Aandrijving achter, via vijfversnellingsbak
Wielophanging v/a onafhankelijk, torsiestaven, stab./De Dion-as, schroefveren,stab.
Remmen v/a schijven/schijven
Afmetingen (l x b x h) 4,17 x 1,66 x 1,33 m
Wielbasis 2,40 m
Gewicht 1.063 kg
Topsnelheid 195 km/h
0 - 100 km/h 10,0 s
Verbruik gem. 10,5 l/100 km

De mening van Carrec Technocenter

Dennis: “Er wordt gezegd dat je geen autoliefhebber kunt zijn zonder ooit een Alfa Romeo te hebben gehad. Blij dat ik een tijdje met een 33 1.7ie gereden heb. Alfa's zijn bijna zonder uitzondering altijd erg mooi, zo ook deze Alfetta GTV 2000. Het koetswerk heeft mooie lijnen en het interieur doet niet onder voor het exterieur. Deze Alfa Romeo is in nette conditie en dat merk je als je er mee rijdt. De remmen hebben wel wat aandacht nodig, bij hard remmen trekt hij naar rechts en de motor loopt net niet helemaal mooi rond maar dat gaat zeker goed komen.”

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.