Afscheid duurtest Volkswagen Passat - In SUV-tijdperk ga je flinke stationwagon extra waarderen

Zuinig en ontspannen

105 reacties

Video

De traditionele stationwagon lijkt te verdwijnen, maar de Volkswagen Passat Variant is er gelukkig nog. We hebben er een duurtest mee gedaan van zes maanden en daarin bewees hij zich als een heerlijke reisauto, waarin je echt alles kunt meezeulen. Daarbij blijft hij ook nog eens zuinig, zelfs als je veel in Duitsland rijdt. Helemaal vlekkeloos verliep de duurtest echter niet.

Wat hebben jullie tegen de SUV?

Niet echt iets, maar het is gewoon fijn dat er nog een Volkswagen Passat Variant in de prijslijst staat. We hebben hem in een half jaar leren kennen als een fijne, ruime en comfortabele reisauto. Dat de traditionele ‘lage‘ middenklasser gaandeweg verdwijnt, is zonde. Onze duurtester nam op de vele kilometers genoegen met relatief weinige benzine. In Nederland reden we 1 op 17. Zouden we de vele kilometers in het buitenland eruit filteren, dan is dat ook het gemiddelde verbruik van deze forse stationwagon, die het alleen van mild hybride-techniek moet hebben. De andere opties zijn plug-in hybride aandrijflijnen, waarbij je als koper de keuze hebt uit twee vermogensopties. Die PHEV's komen beide meer dan 100 kilometer ver op een volle accu en daarna springt de 1.5-benzinemotor pas bij.

Welke D-segment-stationwagons zijn er nog meer?

Zijn grootste rivaal komt eveneens uit de Volkswagen-stal. Tijdens de duurtest haalden we een Skoda Superb Combi op voor een krachtmeting en die ging zelfs met de zege aan de haal. Overigens kun je die Tsjechische neef van de Passat ook als hatchback krijgen. Van de Passat bestaat zo'n versie niet, een sedan evenmin. De Passat Variant zegevierde knap in een vergelijkende test met een Mercedes-Benz C-klasse Estate en dat zegt genoeg over de kwaliteiten van deze ooit zo belangrijke pijler van het Volkswagen-gamma. Een plek die anno 2024 min of meer is overgenomen door de Tiguan.

Wat ging er mis?

- Koelvloestoflekkage, oorzaak was een slecht bevestigde slangenklem

- Een bug in de software zorgde voor een storing in de assistentiesystemen

- De plastic afdekplaat aan de binnenzijde van het linker achterlicht liet los

- Er brak een elastiek van de haak waarmee je een deel van de laadvloerbodem vastzet, zodat deze omhoog blijft staan

Volkswagen Passat 1.5 eTSI in cijfers

Beginstand 1.048

Eindstand 18.662

Gereden kilometers 17.614

Getankte liters 1.094,75

Gemiddeld verbruik 6,2 l/100 km (1:16,1)

Brandstofkosten €2.151,13

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Volkswagen Passat

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 eTSI 150pk R-Line Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.572 kg
Laadvermogen 558 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 128 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (105) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum