Abt RS 6-R en Abt RS 7-R - Eerste rijtest
Duivelse creaties
De nieuwe topmodellen van Abt hebben een grimmig voorkomen, zoals de foto’s tonen. Om te zien of deze tunercreaties net zo agressief rijden als dat ze eruitzien, gaan we op stap met een RS 6-R en de gepersonaliseerde RS 7-R van coureur Daniel Abt.
Een vermogen van 600 pk niet toereikend? Een Audi RS 6 niet agressief genoeg? Geloof het of niet, maar er zijn mensen die dit vinden. Gelukkig biedt tuningspecialist Abt hulp bij dit soort luxeproblemen. De oplossing luistert naar de namen RS 6-R en RS 7-R.
Zelden hebben we zelf zo weinig aandrang gevoeld om een auto te laten tunen als bij de nieuwe Audi’s RS 6 Avant en RS 7 Sportback. Het gebeurt ook zelden dat we onze mening zo moeten bijstellen. Abt heeft simpelweg zijn stinkende best gedaan op de RS 6-R en RS 7-R. Van elke van deze speciale uitvoeringen worden 125 exemplaren gebouwd.
Voor een nadere kennismaking met de nieuwkomers reizen we af naar Kempten, in de Allgäu-regio, in het uiterste zuiden van Duitsland. Als we arriveren, zijn we eerst een beetje teleurgesteld.De twee zwarte Abt-Audi’s die op de parkeer plaats staan, een RS 6 Avant en een RS 7 Sportback, ogen wel erg onopvallend. De fotograaf raakt zelfs lichtelijk in paniek. “Twee zwarte auto’s met dit licht: wat een domper!” Zijn dit de auto’s waarmee we op stap gaan? Nee, zo blijkt. Bij Abt zetten ze dan wel in op elegantie, maar ze hebben niet zoveel op met understatement. We zijn dan ook blij als pr-vrouw Karla Kanz ons uit nodigt in de luxe showroom, waar de twee hoofdrolspelers van vandaag ons op staan te wachten. Ze vertonen opvallend spoilerwerk met veel carbon en de RS 7-R is zelfs verpakt in neon-oranje folie. Kijk aan , dat voldoet wel aan onze verwachtingen!
METAALACHTIG GEZOEM
De RS 7-R is de beoogde privéauto van Daniel Abt, zoon van directeur Hans-Jürgen Abt. De geometrische folie en felgekleurde accenten maken er een echte blikvanger van. Dit oorlogstenue is niet standaard; ook van een gelimiteerde serie kun je blijkbaar nog een one-off uitbrengen. Daarmee is het de ideale auto voor de Formule E-coureur van het eerste uur en sociale-medialieveling met 330.000 YouTube-volgers en meer dan 250.000 abonnees op Instagram. De speciaal op zijn smaak toegesneden RS 7-R zou best eens een ster kunnen worden op zijn kanalen. ‘Handcrafted for Daniel Abt’ staat er op de middentunnel. We vragen Kanz of klanten ook zo’n inscriptie kunnen krijgen. “Dat was niet de opzet, maar als mensen het graag willen, is dat zeker mogelijk.” Het blijft tenslotte maatwerk.
Of je nu voor zo’n extraatje kiest of niet, je geniet hoe dan ook van 740 pk en 920 Nm aan koppel. Het vermogen is bij beide R-modellen opgeschroefd met gemodificeerde turbo’s, een speciaal ontwikkelde laadluchtkoeling en een rvs-uitlaatsysteem met sierstukken van koolstofvezel. De opvallende bodykit van carbon laat er ook aan de buitenzijde geen misverstand over bestaan: deze auto is tot indrukwekkende prestaties in staat. En het is de hoogste tijd om dat aan den lijve te ondervinden! We stappen over de verlichte instaplijsten en wekken de opgepepte vierliter V8 tot leven.
Het geluid loopt uiteen van diep gegrom tot metaalachtig gezoem. Op lage snelheid doet de Abt in Sport-modus nogal stuiterig aan. Dat kan komen door de op een laag gewicht toegesneden 22-inch wielen uit de High Performance HR 22-serie, die in combinatie met 285/30-banden weinig verend vermogen hebben. Geef je gas, dan valt vooral de indrukwekkende kracht bij middelhoge toerentallen op.
We rijden richting de ongelimiteerde A7 en voelen dat de vier wielen het zwaar te verduren krijgen bij vol gas accelereren vanuit middelhoge toerentallen. Lager in toeren is het verschil met de standaardversies vrij klein. Op hoge snelheid lijken de RS 6-R en RS 7-R er plezier in te hebben om langsrichels te volgen, waardoor het rijgedrag boven de 250 km/h nerveus overkomt. Dat is helemaal niet verkeerd, want als menner van dit soort bolides dien je altijd waakzaam te zijn. Op provinciale wegen zijn deze kanonnen helemaal in hun element. Hier bevinden de motoren zich vooral in het middelhoge bereik, waar ze met hun kolossale koppel zo van houden. Ze delen bizarre klappen uit als we met 4.500 tpm uit bochten accelereren. Op een verlaten weggetje wordt onze eerste indruk bevestigd: vanuit lage toerentallen is het verschil met de auto’s waarop ze zijn gebaseerd helemaal niet zo groot.
DIEP IN DE BUIDEL
Met launchcontrol aan hebben beide creaties volgens Abt 3,2 seconden nodig om naar de 100 km/h te sprinten. Hoewel ook wij ons stinkende best doen op goed wegdek weten we deze waarden op een koele namiddag niet te benaderen. Na vier pogingen geeft de meettelemetrie aan boord van de RS 6-R driemaal 3,7 seconden aan en één keer 3,6. Waar dat aan ligt? Mogelijk aan diezelfde meetapparatuur, want bij een eerdere meting met een standaard RS 7 Sportback week de waarde op het display ook al drie tiende af van de fabrieksopgave, terwijl ons externe meetapparaat bij een standaard RS 6 Avant een tijd van 3,4 seconden opgaf voor de sprint. Er is dus weinig reden om te twijfelen aan die claim van 3,2 seconden.
Abt heeft deze twee auto’s op die plekken aangepakt waar toch nog ruimte voorverbetering was. De brute kracht bij middelhoge toerentallen is op een nog hoger plan gebracht en in de juiste modus reageert het onderstel net wat verfijnder. Daar moet je wel diep voor in de buidel tasten: € 69.900 voor de ombouw.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant TFSI Quattro 17 D.Km Sportuitlaat Dynamica Pakket
- 2023
- 17.788 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro Dyn+ B&O-high Carbon Pano Ceramic HUD Alc-hemel Softclose Stoelvent
- 2022
- 52.610 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro DynPlus Pano Nardo Design Sportuitl 4WS HUD ACC 22"
- 2020
- 73.030 km