AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD CVT ClearTec InStyle (2018)

Boven het maaiveld

Mitsubishi Eclipse Cross
Met de compleet nieuwe Eclipse Cross vult Mitsubishi keurig een gat in het eigen modelprogramma op.

Eind vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de Mitsubishi Eclipse Cross. Het is de laatste volledig in eigen beheer ontwikkelde nieuwe auto van Mitsubishi. In 2016 heeft het merk zich namelijk aangesloten bij de Renault-Nissan-alliantie. De auto is bedoeld om het gat te dichten tussen enerzijds de compactere ASX en anderzijds de grotere Outlander, ook al deelt de Eclipse Cross met die laatste auto wel zijn wielbasis. Inderdaad, net als veel autofabrikanten laat ook Mitsubishi geen kans voorbij gaan om iedere niche in de SUV-markt te dichten. In deze testauto hebben we een benzinemotor, een automatische transmissie van het type cvt en vierwielaandrijving. De benzinemotor is goed voor 163 pk en de dikste die verkrijgbaar is.

Fijne cvt

Bij Mitsubishi hebben ze hun huiswerk goed gemaakt. Hoewel we bij de Eclipse Cross hebben te maken met de meest potente uitvoering, is de aandrijflijn niet te betrappen op overdreven sportiviteit. Er zit meer dan genoeg pit in om zonder gekkigheid lekker vlot met het verkeer mee te komen, precies zoals je het mag verwachten bij een midi-SUV met 163 pk. Op de samenwerking tussen de motor van de Eclipse Cross en de cvt valt weinig aan te merken. Heel af en toe is er een klein aarzelmomentje, maar dat is absoluut niet hinderlijk. De elektronica haakt keurig aan bij de reserves van de motor. Wanneer je gas geeft, wordt er slechts bescheiden teruggeschakeld. De motor schiet dus niet abrupt in de toeren, een ongemak dat we nog wel eens bij andere (hybride) cvt's zien. Niet dat het tijdens onze testperiode ook maar enig moment noodzakelijk was, maar indien gewenst kun je met behulp van de flippers achter het stuur de cvt laten schakelen naar een achttal voorgeprogrammeerde overbrengingen. Al met al is de cvt in de Mitsubishi misschien wel de fijnste die we kennen.

Synthetische besturing

Het onderstel van de Mitsubishi is vrij soepel, wat voor enige beweging in de koets zorgt. Niet dat het stoort of oncomfortabel wordt, maar het valt wel op. De besturing van de Eclipse Cross is iets afstandelijk; het voelt wat synthetisch aan. Ook hier zorgt de vierwielaandrijving ervoor dat de aandrijfkrachten keurig worden verdeeld en dat ze geen invloed hebben op de spoorkrachten. Zonder ook maar een moment van opkomende wielslip gaat de auto mooi neutraal de bocht om.

Losse puzzelstukjes

Vanbinnen valt direct op dat de Mitsubishi een degelijke bouwkwaliteit uitstraalt. Het interieur zit goed in elkaar en wekt de indruk dat het allemaal heel lang meegaat. Alles wat je aanraakt of beetpakt, voelt degelijk aan. Het ziet er alleen niet allemaal even gelikt uit. Integendeel, het dashboard en de middenconsole lijken opgebouwd uit allemaal losse puzzelstukjes zonder enige onderlinge cohesie. Centraal op het dashboard staat een multimediascherm, waarvan de vorm en de opstelling doen denken aan wat we kennen van BMW. Het multimediasysteem laat zich niet echt lekker bedienen. Het gaat niet altijd helemaal van harte; niet wanneer je het scherm aanraakt en ook niet wanneer je de op de middentunnel geplaatste touchpad gebruikt. In plaats van dat laatste zien we liever een grote en stabiele bedieningsknop, zoals we die bij andere merken vaak tegenkomen (en die vaak bij dezelfde onderdelenleveranciers vandaan komt). Als aanvulling op het instrumentarium met de twee duidelijk af te lezen grote meters zit iets hoger in de Eclipse Cross een head-up display. Helemaal van deze tijd, dus. Wel is het jammer dat de instelmogelijkheden iets te beperkt zijn. Wanneer je qua postuur iets boven de middelmaat uitsteekt, valt de informatie buiten het scherm. Wellicht kunnen ze dat bij Mitsubishi in een volgende update in orde maken; op deze manier heb je er niets aan.

Variabele laadruimte

De zitpositie achter het stuur is in orde, al zijn de stoelzittingen aan de korte kant. Met langere benen mis je op langere ritten ondersteuning. Daarentegen houd je met een bovengemiddelde lengte wel aan alle kanten nog een paar centimeter ruimte over. Achterin is het anders. De achterpassagiers beschikken duidelijk over minder hoofdruimte. Dat valt tegen en is het directe gevolg van de aflopende daklijn. En wat voor de achterpassagiers geldt, gaat ook op voor de bagage. De bagageruimte is niet overbemeten; met de achterbank in de achterste stand (indien je mensen achterin fatsoenlijke beenruimte wilt bieden) past er slechts 340 liter in. Met de bank in de voorste positie wordt het wel iets beter – je krijgt er dan 107 liter bij.

Zelf navigeren

We hebben hier te maken met de meest complete uitrustingsvariant, de Instyle. Dat betekent dat er een karrenvracht aan hulp- en assistentiesystemen aanwezig is en ook actieve cruisecontrol. Een navigatiesysteem ontbreekt echter. Het zit er standaard niet op en is ook niet als optie aan te vinken. Een beetje mager voor een auto van dik veertig mille. Mitsubishi verwijst je naar je eigen telefoon. Voordeel daarvan is wel dat wanneer de auto ouder wordt, je telefoon nog altijd up-to-date is, terwijl een navigatiesysteem verouderd raakt. Maar goed, dat is natuurlijk meer iets voor de volgende eigenaar. Of niet?

Voor de eerste eigenaar zijn de nieuwprijzen. Met de aandrijflijn zoals we op deze pagina's hebben gereden, is de auto verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Zo is de Eclipse Cross 1.5 4WD cvt er in de First Edition vanaf € 40.990 en staat de Instyle in de prijslijst voor € 44.490.

Oordeel

3 sterren

De Eclipse Cross is prima in staat om het gat tussen de Mitsubishi’s ASX en Outlander te vullen. Er is echter ook nog een wereld buiten dat merk; tegen die concurrentie lijkt de Eclipse Cross bepaald geen sterke vuist te maken. Hoewel de Mitsubishi een heel fijne aandrijflijn heeft en gunstig is geprijsd, krijg je bij de concurrentie doorgaans meer auto. Daar moet je weliswaar ook meer voor betalen, maar dat is zeker het overwegen waard.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Eclipse Cross 1.5 DI-T 4WD Instyle
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 45.070

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.405 mm / 1.805 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Autobahn87
Autobahn87
  • 2
Zal wel misschien zeer goed rijden.
Al vind ik de naamkeuze Eclipse Cross beetje verkeerd.
M'n zou beter de naam Outlander Cross aan deze SUV geven.
De naam Eclpise kan Mitsubishi beter aan een een sportmodel geven zoals in t'verleden.
herman Witjes
herman Witjes
  • 1
Nu de Outlander gekte voorbij is, hou ik mijn hart vast, met dit merk. Ik rij zelf o.a. in een Colt, maar denk niet dat de eventuele opvolger een Mitsubishi gaat worden, want zie mezelf niet in een spacestar rondrijden. Maar mijn Colt beschikt over een diesel van Mercedes, dus gaat vast nog wel ff mee.
Von Reet
Von Reet
  • 1
Mooie degelijke bak die nooit kapot gaat. Zelfs adaptive cruise control. En dat dashboard vind ik juist erg mooi. De navi pakt hij via google maps, dus dat werkt juist beter.

Mooie vooruitgang Mitsu!
Anoniem
Anoniem
  • 4
Hier zou ik mijn hond nog van af trekken. Wat een lelijk gedrocht.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 0
Als die navigatie in de Eclipse dezelfde is als in de Outlander ben je dankbaar als hij er niet in zit. Er zijn heel mooie houders te koop in kleur van je dashboard. Klik je links van het stuur in de gaten van de luchtroosters. Brodit houder er bij en perfect!!
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 3
40k is geen koopje, maar bij de concurrentie heb je niet zo snel hetzelfde in huis. 160pk, automaat en Japanse super kwaliteit. Design is echter niet hun ding.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Opmerkelijk succesvol in de verkoop, Mits.

Grootste stijger in Japan, waar de markt daalt.

Grote stijging in grote markten als RU, US, AUS, de nieuwe Xpander met stip op 1 in Indonesië. Etc.
lostspider
lostspider
  • 1
"Eclipse Cross 1.5 4WD CVT ClearTec InStyle", pfffffffffffffff, ik word al moe van die naam.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Sven Nie:

Zinnenprikkelend weertje vandaag?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Toch net zo goed als de Honda Civic Type-R. Dat valt me helemaal niet tegen, eerlijk gezegd.
zeebra
zeebra
  • 0
Alleen al het brandstofverbruik is een afknapper!! Doe mij de Hyundai Tuscon of Kia Sportage maar. En als het wat minder snel mag: de Kia Niro. Die heeft tenminste een fatsoenlijk verbruik en is net zo ruim van binnen.
Maluch
Maluch
  • 1
Ziet er een stuk beter uit dan de zeecontainer Outlander maar biedt ook weinig meer dan de ASX....Prijs te hoog voor wat je krijgt , geen navi dat kan toch niet ? Ook te zwaar met 1500 kg . De QQ zal daarom gewoon marktleider in zijn klasse blijven .
Anoniem
Anoniem
  • 1
1 op 9 is wel erg veel
Anoniem
Anoniem
  • 0
Antimusk: 9 km op 1 kwh is niet slecht hoor.
Of heb ik iets gemist hier?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Outlander Sport zou meer een naam in lijn met het verleden zijn.
Of Outlander Zonder Achterkant.
Anoniem
Anoniem
  • 1
43000 euri?? En voor 10000 minder heb je een Outlander.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze Mitsubishi Aztek is een lekker gek ding om te zien op uitstekende technische basis en daardoor beslist aantrekkelijk. De hoge prijs maakt de particuliere aanschaf overigens wel wat problematisch. Als lease-bak zal hij zijn weg wel weten te vinden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Net zo goed als de Honda Civic maar minder "mooi".
HarrieD
HarrieD
  • 1
AWD+automaat+1500kg trekgewicht. Eigenschappen die mij zeer aanspreken. Ziet er in het echt ook prima uit. Voor mij helaas veel te duur.
Blue Lagoon
Blue Lagoon
  • 1
Bijzondere, afwijkende auto, niet voor iedereen geschikt, is meteen zijn sterke en zwakke punt, ik heb zelf de 2wd automaat, rij daarmee rond 1 op 12 tot 1 op 13, hele fijne cvt, zeer stille comfortabele auto, een auto die je moet beoordelen aan de hand van een proefrit, in tegenstelling tot b.v. de QQ is bij deze auto de navi WEL altijd up to date en (“gratis”) kaarten! Sterke stille soepele motor, zal waarschijnlijk geen verkooptopper worden in NL, is immers erg afwijkend design.
Vulcan 750
Vulcan 750
  • 1
Mooie model, dat wel. Maar ook te duur!
Voor dat geld koop ik liever een Outlander phev. Ruimere auto en veel lager verbruik dankzij de EV en Hybride techniek. (en ga nou niet zeggen "zo'n hoog verbruik heb je met een phev ook", want dan stekker je gewoon nooit)
Ken Barbie
Ken Barbie
  • 3
Ik ben er vorige week even in gaan zitten bij de dealer. Mooi, hoogwaardig uitziend dashboard en alles zit ook echt degelijk in elkaar. Met betrouwbaarheid zal het ook wel snor zitten Mitsubushi kennende. Achterin ook voldoende ruim. Instappen onder de 30 mille. Ik vind het geen gek aanbod.
Always a better way
Always a better way
  • 2
Slechte test.
AW heeft het alleen maar over de 4WD versie en niet eens over de 2WD variant. Deze is een stuk goedkoper. Volgens mij vanaf 29500. En navigeren via telefoon gaat helemaal goed hoor! Gewoon via Apple CarPlay of Android auto. Veel handiger dan de ingebouwde systemen die je inderdaad moet blijven updaten en veel trager zijn.
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 0
Lelijk ding van achteren. Kwalitatief zeer goed en een verkooptopper in andere werelddelen waar men opzoek is naar een hoogwaardig betrouwbaar product.
mns afd AE en D
mns afd AE en D
  • 1
Gereserveerde review van een leuke auto.

Steekt inderdaad prettig boven het maaiveld uit.
Prettig geprijsd ook. In lijn met de Qashqai. Een vergelijkbare XC40 - veel geroemd, geloofd en geprezen - kost tien mille meer.

mvrgr, m´ns
EPL1987
EPL1987
  • 0
Dure auto met een dubieus uiterlijk (dat is smaak).
Steeds als ik 'm voorbij zie komen dan vind ik de voorkant best leuk, en wil ik m'n ogen uitkrabben als ik die achterkant zie, wat een afschuwelijke puist op de weg is dat.
De styling van dit merk is op z'n minst opmerkelijk te noemen.
Mitsubishi is voor mij geen aantrekkelijk merk om te rijden.
Apollo 13
Apollo 13
  • 0
Ik heb er één besteld, na ja de lease maatschappij.
Na uitgebreid testen en vergelijken het beste bod op dit moment. De enige auto in de buurt is de Outlander, maar ja dan heb je het over een andere prijs als die net zo is aangekleed de rest van de auto's staat op een afstand.
Fred Landcruiser 200 V8 diesel
Fred Landcruiser 200 V8 diesel
  • 1
@FreeWilly, ik vind het wel wat hebben die achterkant niet zo saai als jouw achterkant ,heb je die weleens in de spiegel gezien nou dat is pas een afknapper.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum