Hyundai ix35 2.0 GDI i-Catcher 4WD automaat (2014)

Comfort, ruimte en dorst

ix35 test
ix35 testix35 testix35 testix35 testix35 test

Er is een tijd geweest dat de Koreaanse SUV's nauwelijks aan te slepen waren. Het enthousiasme lijkt nu wat te temperen. De Hyundai ix35 is licht aangepast, waarbij ook de tweeliter benzinemotor nieuw leven werd ingeblazen.

De wijzigingen aan het in- en exterieur van de opgefriste ix35 zijn minimaal. Professionele autospotters zullen zien dat er achter op het dak geen staafantenne meer staat, maar een heuse haaienvin in carrosseriekleur. En bij duisternis herken je de luxere modellen aan de led-achterlichten. De belangrijkste technische noviteit is de direct ingespoten tweelitermotor. In het geval van de testauto is die gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Die is vooral geschikt voor ontspannen toeren, want heel snel schakelt deze automaat niet. Daarnaast wekt de motor niet de indruk echt 166 pk in huis te hebben. De viercilinder klinkt en voelt niet als een tweeliter. Maar het verbruik (1 op 10,5) bewijst toch echt dat dit wel degelijk het geval is! Daar is de vierwielaandrijving trouwens ook debet aan. Pluspunt van de automaat ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak zijn de langere overbrengingsverhoudingen, waardoor de motor veel minder toeren maakt. De besturing kent drie instellingen: normaal, comfort en sport. Je moet erg je best doen om de verschillen te merken en in de praktijk blijft de installatie wat kunstmatig aanvoelen. De vering is redelijk stevig, de demping eveneens. Mede dankzij de prima zitpositie rijdt de Hyundai ix35 toch nog comfortabel en hij helt niet veel over in bochten. De stoelen geven genoeg steun, het stuur is goed verstelbaar. Ook achterin is voldoende ruimte, al zullen langere personen met hun hoofd het hemeltje raken in deze versie met panoramadak. Bij het naderen van kruispunten en rotondes ontnemen de brede A-stijlen de bestuurder vrij veel zicht.

Het succes van de Koreaanse SUV schuilt vooral in de gunstige prijs en de ronduit belachelijk complete standaarduitrusting. Die lage prijs hangt dan vaak samen met een kleine motor, waardoor bijna alle ix35's met een 1,6-litermotor (135 pk) de deur uit gaan. Voor minder dan 26 mille stap je al in en beschik je over airco, lichtmetalen wielen en vier elektrische bedienbare ramen. De testauto beschikt over het hele boekje. Zelfs een navigatiesysteem, een panoramadak, 18-inchwielen, xenonlicht en stoelverwarming (ook achter!) zijn bij de prijs inbegrepen. Een handgeschakelde 1.6 GDI met dit uitrustingsniveau is bijna tien mille goedkoper.

Oordeel

De opgefriste ix35 biedt veel ruimte en comfort, alsmede een complete uitrusting. Als gevolg van het stevige verbruik is de versie met tweelitermotor zeker geen koopje.

Signalement

Merk Hyundai
Model ix35 2.0 GDI i-Catcher 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 122 kW / 166 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.410 mm / 1.820 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.444 kg
Laadvermogen 586 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,2s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km (fabrieksopgave: 8,5 l/100km)
CO2-uitstoot 197 g/km

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.