Ford Edge 2.0 TDCI Bi-Turbo Sport 210 pk (2016)
Amerikaanse genen
Ford levert de Edge in twee motorversies: 180 pk of 210 pk, beide een tweeliterdiesel. Wij rijden met de laatstgenoemde variant, die beschikt over een automatische transmissie. De dieselmotor levert ruim voldoende vermogen en koppel en weet daarmee de zwaarlijvige Ford aan goede prestaties te helpen. En veel lawaai maakt de motor ook niet, waarbij het interieurgeluid nog eens profiteert van een systeem dat actief geluid dempt via kleine microfoons en geluid in tegenfase via de speakers. Ook vanuit het onderstel dringt weinig herrie in het interieur door. De zestraps automaat heeft tijdens voluit accelereren toch nog aardige schakelpauzes en is minder vlot dan een moderne achttraps bak van ZF of een transmissie met dubbele koppeling. Maar bij normaal rijden schakelt hij vlot en ongemerkt. De royale buitenmaten vertalen zich vanzelfsprekend in een lekker ruim interieur. Voorin zit je goed en achterpassagiers hebben meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Tijdens het rijden merk je meteen hoe breed de Edge is, vooral bij het in- en uitparkeren. Daar is de grote draaicirkel ook debet aan. De besturing is in te stellen in de modi 'normaal' of 'sport'. Kies je voor die laatste modus, dan merkt je dat de besturing wat zwaarder werkt. In de normale modus stuurt de Edge prima en vooral opmerkelijk direct. Daarin herken je dan wel weer de Ford-genen. Ga je wat sneller een korte bocht in, dan wreekt het hoge gewicht zich, hoewel van extreem overhellen geen sprake is. Vering en demping zijn goed met elkaar in balans, de afstemming is in deze versie eerder sportief dan comfortabel, maar niet te hard. De stoelen bieden bovendien lekker veel zijdelingse steun. Alles bij elkaar is het een verrassend dynamisch rijdende auto.
Oordeel
Verrassend goed rijdende auto met een origineel uiterlijk en een ruim interieur.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 66.915 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 154 kW / 210 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.808 mm / 1.928 mm / 1.692 mm |
Wielbasis | 2.848 mm |
Massa leeg | 1.842 kg |
Laadvermogen | 713 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 211 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Ford Edge Vignale 2.0TDCi AUT | Pano | Camera | Trekhaak
- 2018
- 116.657 km

Ford Edge 2.0 TDCI Sport Automaat 210PK Panorama Navigatie El achterklep Cruise Control 18LMV
- 2017
- 90.761 km

Ford Edge 2.0 TDCI Vignale / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Leder / 20'' / Keyless / Apple CarPlay / DAB / Stoelverwarming / Stuurverwarming / Cruise Control
- 2018
- 143.321 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.