Ford Edge 2.0 TDCI Bi-Turbo Sport 210 pk (2016)

Amerikaanse genen

Ford Edge
Ford EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord Edge
Het is een gedurfde zet van Ford om de Edge naar Europa te halen. Zeker, de markt voor de SUV groeit nog steeds, maar of zo'n Amerikaan het juiste wapen is om ten strijde te trekken, is de vraag.

Ford levert de Edge in twee motorversies: 180 pk of 210 pk, beide een tweeliterdiesel. Wij rijden met de laatstgenoemde variant, die beschikt over een automatische transmissie. De dieselmotor levert ruim voldoende vermogen en koppel en weet daarmee de zwaarlijvige Ford aan goede prestaties te helpen. En veel lawaai maakt de motor ook niet, waarbij het interieurgeluid nog eens profiteert van een systeem dat actief geluid dempt via kleine microfoons en geluid in tegenfase via de speakers. Ook vanuit het onderstel dringt weinig herrie in het interieur door. De zestraps automaat heeft tijdens voluit accelereren toch nog aardige schakelpauzes en is minder vlot dan een moderne achttraps bak van ZF of een transmissie met dubbele koppeling. Maar bij normaal rijden schakelt hij vlot en ongemerkt. De royale buitenmaten vertalen zich vanzelfsprekend in een lekker ruim interieur. Voorin zit je goed en achterpassagiers hebben meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Tijdens het rijden merk je meteen hoe breed de Edge is, vooral bij het in- en uitparkeren. Daar is de grote draaicirkel ook debet aan. De besturing is in te stellen in de modi 'normaal' of 'sport'. Kies je voor die laatste modus, dan merkt je dat de besturing wat zwaarder werkt. In de normale modus stuurt de Edge prima en vooral opmerkelijk direct. Daarin herken je dan wel weer de Ford-genen. Ga je wat sneller een korte bocht in, dan wreekt het hoge gewicht zich, hoewel van extreem overhellen geen sprake is. Vering en demping zijn goed met elkaar in balans, de afstemming is in deze versie eerder sportief dan comfortabel, maar niet te hard. De stoelen bieden bovendien lekker veel zijdelingse steun. Alles bij elkaar is het een verrassend dynamisch rijdende auto.

Oordeel

4 sterren

Verrassend goed rijdende auto met een origineel uiterlijk en een ruim interieur.

Signalement

Merk Ford
Model Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.915

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 154 kW / 210 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.808 mm / 1.928 mm / 1.692 mm
Wielbasis 2.848 mm
Massa leeg 1.842 kg
Laadvermogen 713 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 211 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum