AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zuinigheidswonder: Eco-Cee'd
Kia toont op de IAA niet alleen de ambitie om hogerop te gaan: ook prijkt er een milieuvriendelijke concept-car op de stand, de Eco-Cee'd.
De Eco-Cee'd is een zuinige versie op basis van, u raadt het al, de Cee'd. In dit geval de driedeurs versie Pro-Cee'd. De concept-car heeft een 1,6-liter turbodieselmotor aan boord, net als in de productiemodellen goed voor 115 pk.
Dat wil niet zeggen dat Kia de CRDi-motor verder met rust heeft gelaten. Zo heeft het merk de turbodruk en de interne wrijving van de motor verlaagd. Verder debuteert het ISG-systeem, wat staat voor Idle Stop&Go. Dit systeem slaat remenergie in een batterij op en schakelt de motor uit als deze stationair loopt wanneer de auto stilstaat.
Op niet-motorisch gebied slaat het Koreaanse merk de weg in die we kennen van Volkswagens Bluemotion. Zo bedraagt de cW-waarde van de Eco-Cee'd 0,29, een daling van 11 procent ten opzichte van het productiemodel. Hiervoor is de auto 15 millimeter verlaagd en voorzien van spoilers en een gladdere onderkant. Verder voorziet het merk de concept-car van banden met een lagere rolweerstand en monteert Kia een zesbak in plaats van de vijfbak van de huidige CRDi's.
Al deze aanpassingen zorgen voor een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per 100 kilometer (4,7 liter per 100 kilometer voor een vergelijkbaar productiemodel) en een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer.
Kia rept nog met geen woord over productieplannen, maar het ligt voor de hand dat het merk met een milieuvriendelijke versie van de Cee'd komt om de Econetics en Bluemotions van deze wereld weerwoord te bieden.
Dat wil niet zeggen dat Kia de CRDi-motor verder met rust heeft gelaten. Zo heeft het merk de turbodruk en de interne wrijving van de motor verlaagd. Verder debuteert het ISG-systeem, wat staat voor Idle Stop&Go. Dit systeem slaat remenergie in een batterij op en schakelt de motor uit als deze stationair loopt wanneer de auto stilstaat.
Op niet-motorisch gebied slaat het Koreaanse merk de weg in die we kennen van Volkswagens Bluemotion. Zo bedraagt de cW-waarde van de Eco-Cee'd 0,29, een daling van 11 procent ten opzichte van het productiemodel. Hiervoor is de auto 15 millimeter verlaagd en voorzien van spoilers en een gladdere onderkant. Verder voorziet het merk de concept-car van banden met een lagere rolweerstand en monteert Kia een zesbak in plaats van de vijfbak van de huidige CRDi's.
Al deze aanpassingen zorgen voor een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per 100 kilometer (4,7 liter per 100 kilometer voor een vergelijkbaar productiemodel) en een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer.
Kia rept nog met geen woord over productieplannen, maar het ligt voor de hand dat het merk met een milieuvriendelijke versie van de Cee'd komt om de Econetics en Bluemotions van deze wereld weerwoord te bieden.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Kia Ceed komt ook gewoon weer als stationwagon!
Nieuws
Dit is het bewijs dat de Kia K4 ook naar Europa komt – als Ceed?
Nieuws
Kia Ceed gaat bijna uit productie
Nieuws
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
Nieuws