Zoek de verschillen: Braziliaanse Volkswagen Up
De Up is sinds februari in de Braziliaanse showrooms te vinden. Deze week heeft Volkswagen z'n kleintje in het Zuid-Amerikaanse land voorzien van een automatische transmissie. Dat is niet echt nieuwswaardig, maar na het bekijken van de foto's van de Zuid-Amerikaanse Up is ons wat opmerkelijks opgevallen.
De Up die in de Braziliaanse staat Sao Paulo gelegen stad Taubaté van de band loopt, is namelijk zo'n 6 centimeter langer dan de Europese versie. Hierdoor heeft de stadsrakker plek voor een 55 liter metende brandstoftank – een stuk groter dan de 35-litertank waarmee 'onze' Up is uitgerust. Opvallender is wellicht de achterklep, waarvan het glazen gedeelte plaats heeft moeten maken voor plaatwerk. Daarmee lijkt de bilpartij van de Up meer op die van z'n Skoda- en Seat-broertjes.
Ook bij de achterportieren is iets opmerkelijks te vinden. De Braziliaanse driedeurs-Up beschikt namelijk niet over de schuin oplopende raamlijn (foto 1 en 2). Toch hebben de ontwerpers niet het volledige rechthoekige ruitje overgenomen van de Citigo en de Mii; de Up heeft een iets afgeronder stukje. De achterste zijruitjes van de vijfdeursversie verschillen eveneens van de exemplaren op de Europese Up. Waar de achterpassagiers het bij ons met klapraampjes moeten doen, krijgen de Brazilianen de beschikking over omlaag te slingeren exemplaren door het ruitje in de deur op te delen (foto 6 versus 7).
Het is ons onbekend waarom Volkswagen extra kosten heeft gemaakt om het ontwerp van de Up aan te passen voor de Braziliaanse markt. Je zou denken dat dergelijke modellen zo goedkoop mogelijk in de markt moeten worden gezet. Wie het weet, mag het zeggen ...
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.