Zo mooi had een Porsche 928 Cabrio kunnen zijn
Eén van gebouwd
- AutoBild Klassik
- FOTO'S AutoBild Klassik
- Achtergrond
Van de Porsche 928 is er nooit een cabriolet geweest. Qua vorm en uitvoering leek de auto die we hier kunnen laten zien klaar voor de serieproductie. De Cabrio bleef echter helaas een one-off. Dit exemplaar werd door Porsche zelf ontworpen en in 1988 gebouwd door de American Sunroof Corporation.
Het idee van een open 928 spookte net zo lang door de hoofden van Porsches directieleden als een versie met vier portieren. Zou er een markt voor zijn, zou het geen handige zet zijn? Het antwoord luidde telkens: nee. Deze auto bereikte nimmer het productiestadium. Zonde eigenlijk.
Ook de 928 Cabrio is een lust voor het oog. Hij ziet er strak en elegant uit, met een mooi geïntegreerd dak en een sierlijk ogende vlakke achterzijde. Het is een grote cabriolet vol luxe en vermogen, die best wat lijkt op de kort erna geïntroduceerde Mercedes SL van de modelreeks R129.
Porsches designafdeling is verantwoordelijk voor het ontwerp, terwijl de auto in 1987 samen met een vierdeurs 928 wordt gebouwd door de American Sunroof Corporation, die tevens betrokken is bij de geplande 944 Cabrio.
Beoogde prijs voor 928 Cabrio: 150.000 D-mark
Met de splinternieuwe, 320 pk sterke 5-liter 32V-motor van de 928 S4 moet een prijs van 150.000 D-mark op de thuismarkt realistisch zijn voor de 928 Cabrio, zo speculeert de pers. Maar Porsche heeft weinig financiële middelen op dat moment, waardoor projecten vroegtijdig sneuvelen. De 928 Cabrio en de vierdeurs 928 gaan als eerste voor de bijl. Dat maakt dit exemplaar des te unieker.
Voor de 928 Cabrio werden stoelen met geïntegreerde gordels en open hoofdsteunen ontwikkeld.

De derde schakelaar in dit rijtje tref je alleen aan in dit model. Het elektrisch bedienbare dak kan met één druk op de knop worden geopend.