Zelfs met Colour.storm-editie kreeg Audi de A2 niet hip

Opvallende kleuren, wielkastranden

Audi A2 Colour.storm

Over het vernieuwende karakter van de Audi A2 hoeven we niet meer te hebben. Audi’s aluminium-ei is een typisch Piëch-product: technisch hoogstaand, maar overambitieus en dus flink aan de prijs. We moesten eraan denken toen we onlangs een zogenaamde A2 Colour.storm langs de straat zagen staan, een wanhopige poging uit 2003 om de A2 in een hip jasje te steken.

Audi ontwikkelt de A2 eigenlijk als instapmodel voor automobilisten die voor het eerst in de markt zijn voor een ‘serieuze’ auto. De A2 is echter zó duur dat je voor dat instappen een heel dikke portemonnee moet meenemen. En er is nog een probleem. De relatief kleine motoren presteren weliswaar uitstekend in de superlichte A2, maar rond de eeuwwisseling heeft nog nooit iemand van downsizing gehoord. Een Golf met een dikke tweeliter is de norm, dus met je zuinige één-punt-tweetje maak je bepaald geen indruk in de voetbalkantine. Al snel blijkt de A2 niet het succes dat Audi ervan had gehoopt. Vooral jonge kopers blijven weg. In een poging het model nieuw leven in te blazen, verzint Audi de A2 Colour.storm (met punt).

a href=

Zwarte wielkastranden

De Colour.storm is een felrode, -gele of -blauwe A2 met matzwarte accenten. Het opvallendst zijn de zwarte wielkastranden. Die doen denken aan de A6 Allroad, maar ze zijn vooral een hint naar de opkomende SUV-trend. Wie helemaal los wil gaan, kiest een bijpassend rood, geel of blauw interieur. Dat het de Duitsers menens is met de Colour.storm, blijkt uit de moeite die ze erin steken. Er is een speciale reclamecampagne met illustraties in trendy jaren-60-stijl en in de winter van 2003 trekt een karavaan van veertien Colour.storms langs sportevenementen en culturele manifestaties in de grote Duitse steden. Audi richt zelfs een heus lifestyle team op, dat bestaat uit jonge Audimedewerkers die het aluminium paasei onder de aandacht moeten brengen bij hun leeftijdsgenoten. Alle goede bedoelingen ten spijt lukt het Audi niet om de jongere doelgroep aan te spreken. Dat ligt niet zozeer aan het fleurige uiterlijk, maar aan de Audi’s ambitieuze prijspolitiek.

Audi A2 Colour.storm

Niet goedkoper

Je zou denken dat de op jongere kopers gerichte Colour.storm goedkoper is dan de reguliere A2 , maar dat valt vies tegen. De A2 Colour.storm is immers geen apart model, maar een optie. De Sonderlackiering kost je zomaar €1.325,- bovenop de toch al niet goedkope A2. Wil je het bijpassende interieur, dan mag je nog eens €325,- extra aftikken. Het prijzige paasei blijft een zeldzaam verschijnsel en Audi krijgt pas in 2010 een echt instapmodel met de conventionele A1.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.