AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zelfrijdende Google-auto herkent signalen fietsers
24
Willen zelfrijdende auto's ooit een succes worden in Nederland, dan moeten ze op zijn minst in staat zijn rekening te houden met fietsers. Google is daar een stap dichterbij: het bedrijf heeft een methode gepatenteerd om de automatische auto's rekening te laten houden met handgebaren of andere bewegingen van fietsers.
Het systeem is gebaseerd op het verzamelen van een grote berg informatie en het analyseren daarvan. Met een camera, radar en lidar (een soort radar, maar dan voor licht) registreert de zelfrijdende auto alles om zich heen, beschrijft The Washington Post. Software moet vervolgens interpreteren of er een fietser in beeld is en wat die doet: steekt hij bijvoorbeeld zijn arm uit om linksaf te slaan, dan moet de auto afremmen om hem voor te laten.
In de praktijk zullen zelfrijdende auto's onvermijdelijk te maken krijgen met dezelfde problemen als menselijke bestuurders. Zo gedragen fietsers zich nog weleens onvoorspelbaar en geven ze lang niet altijd richting aan. Hoe Google dat precies gaat oplossen, moet nog blijken.
Lees ook
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Achtergrond
Waarom Tesla in Noorwegen juist ontzettend veel meer auto's verkocht
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Triumph TR6 (1973) - Klokje rond klassiek
Vergelijkende test