Zelf schakelen in Lexus RZ 550e F Sport
Steer by wire nu ook beschikbaar
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lexus heeft de techniek van de RZ onder handen genomen, wat resulteert in drie nieuwe aandrijflijnen, iets meer accucapaciteit en een hoger trekgewicht. Daarnaast plakt het merk nu het F Sport-label op de elektrische SUV. De RZ is één van de drie nieuwe EV’s die Lexus de komende twaalf maanden uitbrengt.
Die topversie, de vierwielaangedreven RZ 550e F Sport, beschikt standaard over steer by wire en ‘Interactive Manual Drive’, een systeem dat de beleving van een handgeschakelde brandstofauto moet evenaren. Met flippers aan het stuur schakel je door de transmissie, begeleid door feedback via de aandrijflijn, een toerenbegrenzer, een schakelindicator en natuurlijk nagebootst motorgeluid. We kennen het uit de Hyundai Ioniq5 N en zijn heel benieuwd hoe het in dit geval in de praktijk uitpakt.

Lexus RZ
En dan is er steer by wire, dat een paar jaar geleden al werd aangekondigd en na intensief testen en finetunen nu eindelijk op de markt komt. Er is dus geen vaste verbinding meer tussen stuur en voorwielen, dat gaat volledig elektronisch. Het stuur is klein, een beetje rechthoekig, Lexus vermijdt de term yoke. De mate van assistentie en overbrenging is snelheidsafhankelijk. Op lage snelheid is iets meer dan een kwartslag draaien al genoeg om bijna haaks een parkeervak in te gaan. Volgens Lexus voelt het systeem nu volledig intuïtief aan en went het snel. Ook dat gaan we later tijdens de eerste rijtest met de nieuwe RZ ontdekken.
Keuze uit drie motorvarianten, voor- of vierwielaandrijving
Bestaat het gamma nu nog uit de 300e met 204 pk en de 450e met 313 pk, dat worden de 350e, de 500e en de 550e F Sport met respectievelijk 224 pk, 380 pk en 408 pk. De twee krachtigste uitvoeringen mogen 1.500 kg trekken, hebben twee motoren en daarmee 4WD. Dat draagt de naam DIRECT4 en ook daar zijn verbeteringen in doorgevoerd. Optimalisatie van de motoren heeft ze zuiniger gemaakt en in combinatie met de licht toegenomen accucapaciteit (van 71,4 naar 77 kWh) belooft Lexus tot 100 km meer rijbereik. En vijftien jaar of 1 miljoen kilometer garantie op die accu. Opladen kan met 22 kW en met 150 kW aan de snellader. Voorverwarmen van de accu kan manueel of gaat automatisch als een snellader de volgende bestemming is in het navigatiesysteem. Dat calculeert een lange trip inclusief benodigde laadpauzes.

Lexus RZ
Dankzij extra geluidsisolatie is de vernieuwde RZ nóg stiller. Lexus zegt de eerste te zijn met laserbewerkte graphics in ultrasuède bekleding, er is een nieuw type sfeerverlichting en het glas van het panoramadak is dimbaar. De RX F Sport is onder meer te herkennen aan de speciale 20-inch wielen, zwarte accenten en extra luchtinlaten in de voorbumper. In het interieur is dat de zwarte bekleding met blauwe stiksels, een sportstuur en aluminium pedalen. De vernieuwde Lexus RZ wordt dit najaar in Nederland geïntroduceerd.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus RZ 300e 35th Edition
- 2025
- 1.500 km

Lexus RZ 300e Business Line 71 kWh | actie model | 17% bijtelling voor maximaal 60 mnd bij registratie in 2025 | JOHAN svp ontbrekende data invoeren, dan publiceren
- 2025
- 10 km

Lexus RZ 300e Executive Line 71 kWh | Uit voorraad leverbaar! | Elektrisch bedienbare achterklep | Stuurwielverwarming | 476km WLTP Range
- 2025
- 10 km