Xpeng P7: langer, breder, lager én een stuk scherper
'Auto van de toekomst'
De Xpeng P7 heeft geen lang leven meer. Althans, de P7 die je nu kent. Onlangs schotelden we je de eerste foto's van de nieuwe Xpeng P7 voor en nu hebben we meer informatie over wat de Chinezen zelf 'de auto uit de toekomst' noemen.
Op 15 mei slingerde Xpeng via zijn Chinese sociale kanalen de eerste afbeeldingen van de nieuwe P7 de wereld in. Het uiterlijk van de Xpeng P7 kent weinig geheimen meer. Tenminste, dat dachten we. We hebben een nieuwe reeks foto's van de tweede generatie Xpeng P7 opgedoken uit de database van een Chinees ministerie. Op een van die afbeeldingen zien we dat er van de P7 een variant komt met heuse vlinderdeuren.
Ook de nieuwe Xpeng P7 krijgt een gevleugelde versie.
Dat is enerzijds verrassend. Vlinderdeuren op een elektrische sedan zijn natuurlijk geen gemeengoed. Anderzijds kennen we dit geintje van Xpeng. Ook van de huidige generatie P7 bestond een in gelimiteerde oplage leverbare variant met dergelijke portieren: de P7 Wing.
We hebben niet alleen nieuwe foto's, maar ook meer informatie van de nieuwe P7 te pakken. De nieuwe Xpeng P7 is 5,02 meter lang en overtreft zijn voorganger daarmee in de lengte met maar liefst 14 centimeter. De nieuwe P7 is niet alleen langer dan het huidige model, hij is met zijn breedte van 1,97 meter ook flink (8 centimeter) breder. Daarnaast is Xpengs jongste met 1,43 meter 2 centimeter lager dan het model dat hij spoedig vervangt. De wielbasis is met 3,008 meter exact één centimeter groter dan voorheen.
Verder weten we dat er een 367 pk sterke achterwielaangedreven variant van komt én dat er een versie in het vat zit die naast een 367 pk sterke motor op de achteras ook een 227 pk sterk exemplaar op de vooras heeft. De variant met achterwielaandrijving komt als Standard Range met een LFP-accu én als Long Range met een NMC-batterij. Het model met vierwielaandrijving krijgt slechts de NMC-accu.