AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
X-Bow drukt KTM ver in rode cijfers
24
KTM zal zich nog wel eens achter de oren krabben over het avontuur op vier wielen. Onder meer door de komst van de X-Bow stapelen de verliezen bij de Oostenrijkse motorfietsenfabrikant zich op.
KTM heeft volgens eigen zeggen het moeilijkste jaar uit de geschiedenis achter de rug. In het afgelopen jaar is een verlies geleden van 81,4 miljoen euro. Vooral door de crisis zijn dit jaar slechts 64.080 motorfietsen en auto's verkocht. Dat er 28.305 minder dan in het vorige jaar.
Sinds dit jaar waagt KTM zich met de Crossbow ook op de markt van de vierwielers. Ook dat model is door de crisis niet het succes dat er van werd gehoopt. KTM meldt dat de productiekosten van de auto dit jaar dertig miljoen euro heeft gekost maar de omzet voor de X-Bow is blijven steken op 20,7 miljoen. Samen met de afschrijving op de ontwikkelingskosten van het project zorgt de vierwieler in totaal voor 33,1 miljoen euro verlies.
Een andere grote kostenpost was de reorganisatie bij het bedrijf. Die kosten worden beschouwd als eenmalig. De actie heeft het afgelopen jaar 450 mensen bij KTM hun baan gekost. Ondanks de slechte cijfers heeft KTM wel het marktaandeel kunnen uitbreiden. Het bedrijf verwacht ook voor 2010 een teruglopende markt. Nieuwe motorcross-modellen en een nieuwe 125 cc straatmotorfiets moeten zorgen voor positieve resultaten. Een nieuwe ontwikkeling van de X-Bow hoeven we echter niet te verwachten.