Wel en wee: Citroën C3
Driekwart heeft Airbumps
Vorig jaar rond deze tijd trok Citroën het doek van de derde generatie van zijn C3, een auto die zijn reguliere hatchbackvorm behield, maar door de Citroën-ontwerpers werd besprenkeld met een bijna cross-overachtige kruidenmix. Sinds november staat de rivaal van auto's als de Peugeot 208 en Volkswagen Polo in de Nederlandse showrooms, en de auto lijkt goed te presteren.
Citroën Nederland laat ons weten dat de Nederlandse verkoopteller inmiddels op 3.200 stuks staat. Daarmee scoort de auto exact zoals vooraf werd ingecalculeerd. Het gros van de klanten, 42 procent, kiest voor de 82 pk sterke Puretech driepitter, uitgerust als Feel. Dezelfde motorisering, gecombineerd met uitrustingsniveau Shine, vinden we op de tweede plek. 23 procent van de klanten vinkt deze versie aan op de bestellijst. De 110 pk sterke C3, als S&S Shine, is goed voor 18 procent van de C3-verkopen.
Kleurig
De C3 is behoorlijk te personaliseren. De populairste lakkleur van de C3 is wit, gevolgd door zwart en grijs (samen 60 procent). Wie z'n C3 met een gekleurd dak wil uitvoeren, is aangewezen op uitrustingsniveau Shine. In dertig procent van de gevallen wordt dan voor een rood of wit dak gekozen. Zwart is standaard.
Ook op Airbump-gebied vallen er keuzes te maken. Alle C3's zijn als Shine voorzien van de bobbelige beschermplaat. Optioneel zijn ze te verwijderen, "[...] maar daar kiest vrijwel niemand voor," laat Citroën weten. Ook op de Feel zijn Airbumps te krijgen, al moet hier voor bijbetaald worden. Ongeveer de helft van de klanten bestelt ze mee, "wat het totaal aantal verkopen met Airbumps op zo'n 75 procent brengt".
Spoedig krijgt de C3 gezelschap van de C3 Aircross, de opvolger van de C3 Picasso. Houd ons dus goed in de gaten!