Waterstof zonder GM: Honda ontwikkelt zelfstandig nieuwe brandstofcel

Toch weer op eigen kracht

Honda brandstofcel

Honda is lekker bezig als het gaat om andere merken afstoten. De fusie met Nissan is van de baan en nu neemt Honda ook afstand van General Motors op het gebied van waterstof. In plaats daarvan komt Honda met een geheel in eigen beheer ontwikkelde brandstofcel.

Honda werkte en werkt op verschillende gebieden samen met General Motors. Met name in de VS is dat goed te zien en rijdt bijvoorbeeld de Honda Prologue rond, een op Amerikaanse General Motors-leest geschoeide, batterij-elektrische SUV van Honda. Toch lieten Honda en GM eerder al weten dat de samenwerking op EV-gebied een stuk beperkter is dan eerder werd gezegd, en iets soortgelijks lijkt nu ook op het gebied van waterstoftechniek te gebeuren. Honda kondigt namelijk een nieuwe brandstofcel aan, die geheel in eigen beheer en dus zonder General Motors is ontwikkeld. Het nieuwe stukje techniek, dat zoals iedere brandstofcel waterstof kan omzetten in elektrische energie om bijvoorbeeld een auto aan te drijven, is de opvolger van de met GM ontwikkelde brandstofcel die momenteel in de Honda CR-V e:FCEV wordt gebruikt. Het voelt bijna als een sneer naar de voormalige waterstofpartner, maar Honda stelt dat de nieuwe brandstofcel tweemaal zo duurzaam is als het met de Amerikanen ontwikkelde model.

Honda CR-V e:FCEV

Bovendien halveert het nieuwe type de productiekosten en is hij een stuk compacter en daarmee breder toepasbaar. De nieuwe Honda-brandstofcel levert 150 kW en is voor Honda de derde generatie brandstofcel, na het exemplaar dat vanaf 2016 in de Clarity werd gemonteerd en de brandstofcel die samen met GM werd ontwikkeld. Brandstofcellen kennen meer toepassingen dan in personenauto's, maar toch gelooft Honda nog altijd in personenauto's op waterstof. Toyota doet dat in principe ook, maar geeft tegelijkertijd toe dat het nog niet zo wil vlotten met deze aandrijfvorm. In Europa is BMW de grootste voorvechter van waterstof. Na een kleine serie iX5's komt er in 2028 een productie-SUV van BMW op waterstof, ontwikkeld in samenwerking met Toyota. Als dat bedrijf zich nu maar niet laat inspireren door Honda als het om samenwerkingen gaat ...

PRIVATE LEASE Honda

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.