VriMiBolide: TVR Sagaris

TVR Sagaris
TVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR SagarisTVR Sagaris
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de TVR Sagaris!

De producten van TVR zijn stuk voor stuk zulke knotsgekke creaties dat ieder model het tot spectaculaire VriMiBolide zou kunnen schoppen. Niet lang voordat het merk ons ontviel was er echter één model dat absoluut de kroon spande: de Sagaris.

De Sagaris is een afgeleide van de in 2002 geïntroduceerde T350C. TVR was echter niet van plan mensen de kans te geven de twee door elkaar te halen: het model werd voorzien van inkepingen in neus, dak en achterwerk die eruit zagen alsof ze met een enorme hakbijl waren aangebracht. Een agressieve voorbumper, kwaad loerende koplampen, zwarte achterlichten en een bizar uitlaatsysteem maakten het feest compleet. Met het dak was iets bijzonders aan de hand: de rechtsgestuurde versies kregen een 'bobbel' mee met daarin een grote inkeping, maar op de linksgestuurde versies (zoals de rode op foto 11) schitterde die voorziening door afwezigheid. De gevolgen liggen voor de hand: in rechtsrijdende landen was de Sagaris een stuk krapper...

De inkepingen zagen er natuurlijk stoer uit, maar echt handig waren ze niet te noemen. Allerlei straatvuil zou zomaar tegen de voorruit kunnen vliegen, en dus besloot TVR op het allerlaatste moment ze toch maar af te dichten. Volgens Top Gear-presentator Jeremy Clarkson was dat een bizarre stap: TVR zou nooit eerder rekening hebben gehouden met het comfort van klanten.

Dit betekende gelukkig niet dat het bedrijf uit Blackpool z'n wilde haren kwijt was geraakt: de vierliter Speed Six met 400 pk zorgde voor bakken spektakel. Het apparaat woog slechts een ruime 1.000 kilo, en negeerde in goede TVR-traditie keurig het bestaan van veiligheidsvoorzieningen als ABS en ESP. Een handbak, achterwielaandrijving en een waanzinnig geluid stonden garant voor rijplezier pur sang, en zorgden ervoor dat de Sagaris al snel een plekje kreeg in de harten van de liefhebbers. Ook met de prestaties zat het wel goed: een sprintje naar 100 km/h neemt met een Sagaris slechts vier seconden in beslag.

Uiteindelijk zijn er rond de 180 exemplaren gebouwd, niet genoeg om te voorkomen dat TVR een aantal jaren geleden langzaam doodbloedde. Inmiddels gloort er een klein sprankje hoop aan de horizon: op TVR.co.uk zijn hoopgevende teksten te vinden. De kans dat de Sagaris ooit een opvolger krijgt is dus aanwezig, en dat kunnen wij alleen maar toejuichen!

Video

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.