Vrimibolide: Porsche 928 GTS
Een model decennialang laten rijpen tot een fijngeslepen sportwagen, zoiets kun je wel overlaten aan Porsche. Begin jaren negentig vonden ze het tijd voor een oppepper van het toenmalige topmodel, de 928. De lel van een coupé die al sinds 1977 (Auto van het Jaar!) op de markt was. We hebben het over de ultieme 928, met 350 pk sterke V8.
En of de Porsche 928 GTS een topmodel was. 283.000 gulden (voor jongere lezertjes, dat was toen nog het betaalmiddel in Nederland) moest er overgemaakt worden aan de Porsche-dealer, het equivalent van 128.465 euro.
Het 5,4-literblok leverde 350 pk en 500 Nm en daarmee liet hij een concurrent als de BMW 850i zijn mooie ronde achterkant zien. Ten opzichte van de GT had de GTS 400 cc meer cilinderinhoud, wat niet eens zozeer tot uiting kwam in het extra vermogen (plus 20 pk). De toename in koppel (van 430 naar 500 Nm) bezorgde de cijferfetisjist evenmin een hoogtepunt.
Het zijn vooral andere aanpassingen die de GTS wel begerenswaardig maakten. Zo werd de body aangepast, had hij zogenaamde Cup-spiegels, grotere remmen, een versterkte handbak en in 1994 kreeg hij de tweede generatie Cup-wielen. Daarnaast leverde Porsche hem 'fully loaded' af, zoals je dat wel vaker ziet bij uitloopmodellen. De GTS had een uitgebreide boordcomputer annex diagnosesysteem, stoelen met elektrische verwarming en verstelling en geheugenfunctie, twee airbags en automatische, elektronische bandenspanningscontrole; zaken die tegenwoordig al doordringen tot het A-segment maar die ruim 20 jaar geleden waren voorbehouden aan de absolute toppers.
De 928 heeft nooit zo'n liefhebbersstatus bereikt als de 911, zelfs de 968 lijkt tegenwoordig op meer fans te kunnen rekenen dan de V8-vierzitter van Porsche. Maar de GTS was met zijn tijd van 5,7 tellen op het 0-100-sprintje en een top van 275 km/h echt een snelle bak. Bij BMW kwamen ze algauw met een gekietelde 8-serie, de CSi met 380 pk. De opgeboorde twaalfpitter woog echter maar liefst 1.865 kilo en daarmee was–ie 250 kilo zwaarder dan zijn concurrent, en dus minder snel. Zo beleefde de 928 als GTS een hele leuke oude dag! Er zijn in de periode eind 1991-1995 2.904 exemplaren van gebouwd.