VriMiBolide: Mercedes-Benz SLR McLaren
Tegenwoordig zijn McLaren en Mercedes-Benz bittere rivalen op de Formule 1-grid, maar een decennium geleden werkten de twee bedrijven nauw samen. Sterker nog, in die tijd was de McLaren Group voor 40 procent eigendom van Mercedes-Benz. Op de weg culmineerde die samenwerking in 2003 in de Mercedes-Benz SLR McLaren. Eén van de meest extreme auto's die het Duitse merk ooit op de weg zette.
Toch was de auto lang niet zo extreem als McLaren 'm had kunnen bouwen. Hoewel de auto bij de Engelse firma werd ontwikkeld en gebouwd, had Mercedes een aantal eisen. Zo moest er een automaat aan boord zijn en moest de auto ook geschikt zijn voor langere reizen. Dat resulteerde in een auto die meer als Grand Tourer dan als hardcore supercar in de markt werd gezet. Met een gewicht van ruim 1.750 kilo, ondanks rijkelijk gebruik van koolstofvezel, was de Sport Leicht Rennsport niet echt Leicht te noemen.
Aan de andere kant zat de auto wel bomvol met indrukwekkende techniek. De handgebouwde, 5,4-liter V8 met supercharger bracht 626 pk en 780 Nm op de been en zorgde voor een sprinttijd van 0-100 in 3,8 seconden en een top van 334 km/h. Men koos voor een redelijk alledaagse vijftraps automaat, aangezien die beter bestand zou zijn tegen de enorme vermogens dan de zeventraps die Mercedes aanbood in sommige kleinere modellen. Carbon-keramische remmen die tot 1.200 graden weerstand konden bieden aan fading en die via een brake-by-wire systeem werden bediend waren ook een technologisch hoogstandje. Bij hard remmen komt de achterspoiler bovendien omhoog in een hoek van 65 graden om als luchtrem te functioneren.
Special editions
In eerste instantie ging men uit van 500 exemplaren per jaar, maar dat bleek niet haalbaar. Om de interesse op peil te houden verschenen een aantal speciale uitvoeringen. Als eerste was er de 722, vernoemd naar de Mille Miglia-auto van Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955. De 722 had onder meer een hoger vermogen, 650 pk, en een strakker onderstel.
Misschien wel de meest opzienbarende uitvoering was de voorruitloze Stirling Moss, die in 2009 verscheen. Verder kwamen er een Roadster met naar boven scharnierende deuren, een 722 S en GT en de uitzwaai uitvoering, de McLaren Edition. Opmerkelijk genoeg werd die laatste serie van 25 gemaakt in 2010, meer dan een jaar nadat de SLR officieel uit productie was gegaan.
Geen voorruit, maar wel een fijn geluid: de SLR Stirling Moss in actie:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz SLR McLaren Mclaren Roadster Deutsche Fahrzeug | Scheckheftgepflegt | Unfallfrei |
- 2010
- 15.573 km

Mercedes-Benz SLR McLaren 5.4 V8 McLaren | Orig. NL | Nieuwstaat | Collector | BOSE
- 2006
- 30.551 km

Mercedes-Benz SLR McLaren 5.4 V8 McLaren SLR Roadster, ASV geleverd en onderhouden, Uniek
- 2008
- 11.214 km