VriMiBolide: Mazda RX-7
Momenteel maakt Mazda op onze markt goede sier met z'n SkyActiv-technologieën. Lekker tegendraads, zonder turbo proberen het verbruik te drukken. En dat tegendraadse zit er al heel lang in, met wisselende resultaten. Eén van de meest spectaculaire uitkomsten van Mazda's eigengereidheid is zonder meer de RX-7. Een sportauto met rotatiemotor die het, verspreid over drie generaties, bijna 25 jaar volhield.
In 1978 komt de Mazda RX-7 met tweeschijfs rotatiemotor op de markt. Met een motorinhoud van 1,1 liter en slechts 100 pk is het niet bepaald een beest, maar de eerste generatie weegt nog geen 1.100 kilo en sprint dus in een voor die tijd zeer respectabele 9,2 seconden naar de 100 kilometer per uur en bereikt 190 km/h. Die eerste generatie kent drie series en evolueert geleidelijk naar een steeds snellere sportauto. Zo krijgt-ie de beschikking over een 135 pk sterke 1,3-liter motor met injectie en de topper bestaat uit een 1,1-liter met turbo. Goed voor 165 pk en een sprinttijd van 0-100 in minder dan 7 seconden.
Halverwege de jaren '80 komt de tweede generatie, die het tot 1991 volhoudt. Mazda heeft de turbo-smaak te pakken en combineert de technologie bovendien met steeds efficiënter presterende injectiesystemen. Aan het einde van z'n levenscyclus zit de RX-7 Turbo II zodoende al op 205 pk, uit een 1,3-liter motor. Ook maakt Mazda gretig gebruik van nieuwe ondersteltechnieken. Zo krijgt de tweede generatie een passief meesturende achteras.
Volledige potentieel
Maar pas in de jaren '90 bereikt de RX-7 z'n volledige potentieel. De derde generatie krijgt een compleet nieuwe koets mee, die nog het meest wegheeft van een psychotische MX-5 op anabolen. Inmiddels hebben ze het in Japan ook wel gehad met één turbo en dus worden er twee sequentieel geschakelde turbo's op de RX-7 III gemonteerd. Het resultaat is 255 pk uit de geëvolueerde 1,3-liter tweeschijfs Wankelmotor. Aan het eind van z'n leven is dat zelfs opgelopen naar 280 pk. Genoeg om de auto in ongeveer 5 seconden naar de 100 te schieten. Gecombineerd met een relatief laag gewicht van zo'n 1.300 kilo, een 50:50 gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt maakte het de RX-7 bovendien een geweldige stuurmansauto. Een uitgekristalliseerd ontwerp dat op de limiet zeer handelbaar bleek.
In 2002 kwam er na bijna 25 jaar en ruim 811.000 exemplaren een einde aan de RX-7, maar dat was nog niet het einde van Mazda's Wankel-avonturen. De RX-8 had weliswaar geen turbo, maar kwam alsnog tot 210 pk. Het bleek (voorlopig) wel de laatste Wankel-Mazda, in 2010 verdween dat model in Europa van de markt omdat hij niet langer kon voldoen aan de emissie-eisen.
Deze week een Japans gesproken en Engels ondertitelde, avondvullende RX-7 film:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen