VriMiBolide: Lexus IS-F!
Deze week werd-ie eindelijk gepresenteerd: de Lexus RC F. Een bijzondere gebeurtenis, want als we de hypercar LFA even vergeten is er slechts één andere Lexus geweest met de illustere F in z'n naam: de IS-F. De oer-F was gebaseerd op de tweede generatie IS, een auto die het nog meer dan de eerste generatie had voorzien op de BMW 3-serie. Om een volwaardig alternatief te kunnen zijn vond Lexus een M3-concurrent noodzakelijk, en daarbij namen de Japanners geen halve maatregelen.
Net als de gloednieuwe RC kreeg de IS een 5.0 V8. In het geval van de sedan leverde die 423 pk en 505 Nm, en dat zorgde voor zeer toereikende prestaties: 100 rijden kon vanuit stilstand in 4,9 seconden geregeld zijn, en van een topsnelheid van 270 km/h konden de begrensde Duitse concurrenten alleen maar dromen. Achterwielaandrijving zorgde bovendien voor een rijgedrag dat paste bij de brute cijfers: braaf zijn liet deze Lexus graag aan z'n bescheidener merkgenoten over. Dat geldt ook voor het uiterlijk: de motorkap werd opgehoogd voor wat extra ruimte, de voorbumper uitgediept voor wat meer lucht, en achter de voorwielen monteerde Lexus 'vinnen' die we niet eerder zagen op een vierdeurs sedan. Unieke, boven elkaar geplaatste uitlaten brengen de boodschap over aan de achterblijvers en zorgen bovendien voor het juiste geluid.
Speciale vermelding verdient het verbruik: hoewel de Co2-uitstoot op papier met 270 gram lager was dan die van de directe concurrenten, kregen wij 'm in de praktijk (en in Duitsland) op een stevige 1 op 3,8…