VriMiBolide: Lancia Stratos

Lancia Stratos
Lancia StratosLancia StratosLancia StratosLancia StratosLancia StratosLancia StratosLancia StratosLancia Stratos
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lancia Stratos!

Tot op heden hebben we in deze rubriek nog geen Lancia behandeld en die smet poetsen we gelijk met grove middelen weg. We pakken misschien wel de meest iconische auto die het door Vincenzo Lancia opgerichte merk ooit heeft gebouwd: de Lancia Stratos. Die auto heeft een groot aandeel in de rallysuccessen waarop het merk kan bogen.

Niet zo vreemd, want tot aan de jaren '70 werden rally's meestal verreden met straatauto's die geschikt gemaakt werden voor de autosport. Zo niet de Stratos, die vanaf de tekentafel was ontworpen om succesvol te worden in de rallysport. Een voorbeeld daarvan is de kleine wielbasis van 2,18 meter, waardoor de auto enorm wendbaar werd. Succes bleef dan ook niet uit, want vanaf 1974 pakte de auto driemaal op rij de wereldtitel in het World Rally Championship. De middenmotor, het lage gewicht en het vermogen van 280 pk in atmosferische vorm maakte van de Stratos tot aan de jaren '80 een geduchte auto. Pas met de komst van vierwielaandrijving naar de sport werd de Stratos definitief verleden tijd.

Ferrari-prestaties

Om deel te mogen nemen aan het rallykampioenschap was Lancia verplicht de Stratos te homologeren. Hoewel de Stratos Stradale (foto 5 en 6) dezelfde 2,4-liter V6 Ferrari Dino-motor aan boord had als de racewagen, werd het vermogen wel wat teruggeschroeft. Maar met 193 pk en een leeggewicht van nog geen 1.000 kilo was de auto alsnog bloedsnel. Bovendien klonk de zescilinder geweldig, zeker omdat het maximumtoerental op zo'n 8.000 per minuut lag. In minder dan vijf seconden naar 'de 100' en een top van 232 waren in de jaren '70 prestaties waar Ferrari en Porsche hun tanden op stuk konden bijten. Dat zorgde er samen met de exclusiviteit en de rallysuccessen voor dat de Stratos vrijwel meteen een legende werd. In twee jaar tijd werden er 492 gebouwd. Tot op de dag van vandaag wordt er gesproken over ene opvolger. En wie weet, gezien de New Stratos Concept uit 2010 komt het er misschien nog weleens van.

Hij klinkt misschien nog wel beter dan-ie eruitziet:

Video

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.