VriMiBolide: de Smart!

Smart Fortwo
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week eens geen pk-monster, maar... de Smart!

Zelden zijn auto's zo in het verkeerde tijdperk geboren als de Smart. In 1998 kwam de auto als City-Coupé op de markt. De autokopers waren echter nog niet klaar voor de compacte auto. De brandstofprijzen waren nog lang niet zo hoog als nu en dus had de Smart nog niet zo veel aan een van z'n grote troeven, het lage verbruik.

De Smart kende de nodige opstartproblemen: de auto bleek bij hogere snelheden soms instabiel. Hierdoor zag de fabrikant zich genoodzaakt ESP te monteren en het onderstel extra stug te maken, zodat de auto minder zou overhellen. Verder was de gerobotiseerde handbak vanaf het begin te traag. En wie de Smart niet kent, vindt 'm voor een tweepersoons auto wellicht toch wel wat prijzig. Met name als je aan de top van het gamma gaat shoppen voor de Brabus-versies, dan neemt het prijskaartje al snel absurde vormen aan.

In de loop der jaren heeft de Smart op deze manier een toch niet helemaal vlekkeloze historie opgebouwd. En dat is jammer, want als er op dit moment een nieuw merk met een trendy stadsauto zou komen, met een laag verbruik en -als we nou toch bezig zijn- een snel schakelende transmissie, dan weten wij wel zeker dat het koperspubliek van dit decennium zo'n auto wel degelijk gaat omarmen.

Om ons eerbetoon aan de Smart compleet te maken, hieronder een video van een alternatieve manier om de auto te testen. Borrel ze!

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.