VriMiBolide: Cadillac CTS-V

Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-VCadillac CTS-V
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Cadillac CTS-V!

De CTS-V was Cadillacs antwoord op de performance-modellen van Audi, Mercedes en BMW. De eerste generatie (2004-2007) oogde weliswaar dikker dan z'n bescheidener broertjes, maar een leek zou niet vermoeden dat deze hoekige sedan een dikke 5,7-liter V8 uit de Corvette Z06 onder de kap had, goed voor een vermogen van 406 pk en een koppel van 536 Nm.

Later werd dit 5.7 LS6-blok vervangen voor een V8 met 6 liter inhoud, de LS2, die exact hetzelfde aantal pk's en newtonmeters ophoestte. Schakelen deed je in de CTS-V met een handbediende zesbak, de aandrijving ging uiteraard volledig naar de achterwielen. De prestaties van de CTS-V mochten er zijn: 0-60 mph (96 km/h) in 4,6 seconden en een top van 262 km/h.

Zo'n beul van een motor maakte onderhuidse aanpassingen natuurlijk noodzakelijk; een aangepaste ophanging, stuggere veren en dempers, dikkere stabilisatorstangen, een sterker achterdifferentieel en Brembo-remmen waren onderdeel van het V-pakket.

Bij de tweede generatie, die in 2008 kwam, trok Cadillac alle registers open. Niet alleen werd de motor uit de Corvette C6 ZR1 geleend – een 6,2-liter V8 met supercharger – maar de sedan kreeg in 2010 ook gezelschap van de Coupé en de stationwagon. Mensen die moeite hadden met een handbak, konden nu ook voor een automaat kiezen, en de nieuwe bodemplaat met Magnetic Ride-dempers zorgde in combinatie met grotere remmen voor nóg spectaculairder rijeigenschappen.

Het ZR1-blok was in de CTS-V goed voor een imponerende 564 pk en 747 Nm, waarmee de sedan je in 4 seconden naar de 100 km/h afschoot en pas ophield als er 282 echte kilometers op de klok stonden. Maar dat het altijd nog bruter kan, bewees tuner Hennessey, die de Coupé opfokte tot een onvoorstelbare 1.243 pk en 1.307 Nm…

De nieuwe CTS is zojuist geïntroduceerd, Cadillac is het aan z'n stand verplicht om ook van deze derde generatie weer een dikke V-versie te bouwen.

Video

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.