Voorzichtig met de koppeling: Handbak-EV van Toyota wordt heel 'echt’

Elektrisch afgaan

Lexus UX300e

Echt waar: Toyota werkt aan EV’s met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat is grotendeels nep, maar moet heel ‘echt’ aanvoelen. Inclusief het uitvallen als het samenspel tussen koppeling en ‘gas’ niet goed verloopt!

Eigenlijk is het dubbel gek: er is een grote autobouwer die een EV met een handbak wil, en die autobouwer is uitgerekend Toyota. Dat is toch het merk dat dankzij hybridetechniek en een grote aanwezigheid in Azië en Amerika al heel lang de nadruk legt op (traploze) automaten. Wat werkt voor een zuinig vervoermiddel, werkt niet automatisch (!) voor een auto die vooral plezier moet bieden. Dat zou voor Toyota reden zijn om een EV te ontwikkelen met een handbak, een privilege dat aan de hybrides van de Japanners tot nu toe voorbij is gegaan.

De handbak-EV komt hoogstwaarschijnlijk ter wereld als Lexus, in ieder geval aanvankelijk. Het idee kwam vorig jaar voor het eerst naar buiten en wordt nu bevestigd in een document waarin Toyota als groep zijn technologische toekomstplannen uit de doeken doet. Behalve belangrijke zaken als solid-state-batterijen hoort daar ook wat lol bij. In de categorie ‘Intelligence Technologies’ vinden we daarom de handgeschakelde EV terug. Tegenover The Wall Street Journal, aangehaald door Jalopnik, legt Toyota uit hoe dat ongeveer moet werken. De handbak is eigenlijk nep en simuleert dus het gedrag van een echte handgeschakelde versnellingsbak. Dat gaat volgens de huidige plannen echter wel heel ver. Zo komt er motorgeluid bij kijken en slaat de auto in zijn huidige concept-vorm daadwerkelijk af als de bestuurder de koppeling te lomp laat opkomen. Over dat laatste zijn naar verluidt nog wel discussies gaande, omdat uitvallen immers niet echt veilig is en dus wellicht beter  kan worden vermeden.

Meer rijplezier

Toyota en Lexus willen elektrisch rijden niet alleen leuker maken door de toevoeging van een ‘handbak’ aan één of meerdere modellen, maar ook door andere functies. Zo is er het idee om het rijgevoel van auto’s verregaand variabel te maken door andere software. Eén enkele EV moet je daarmee in een handomdraai kunnen omzetten van een ‘nostalgisch’ rijgedrag met verbrandingsmotor-karakteristieken, naar juist een heel sportief rijgedrag of bijvoorbeeld een meer futuristisch karakter.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (165)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.