Voor dit geld is de basisversie van de Skoda Elroq prima – Back to Basics

Dan maar wat minder ruimte en luxe

Skoda Elroq
Skoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda Elroq

De elektrische Skoda Elroq is met €34.990 opvallend scherp geprijsd. Vaak zit er dan een addertje onder het gras en 'Back to Basics' is de plek om die bovengronds te krijgen. Of valt het mee?

Skoda Elroq 50 Selection - €34.990

96 procent van een Enyaq voor 81 procent van de prijs. Dat is grofweg wat een Skoda Elroq is. De ‘schuifplaat’ hieronder laat mooi zien dat de Elroq in essentie gewoon een Enyaq is, maar dan 17 centimeter korter en dientengevolge iets minder ruim. Dan praten we wel vooral over de bagageruimte, die met 470 liter alsnog best fors is. Van achter het stuur is de Elroq even riant en volwassen als een Enyaq van minimaal €42.990 en dus koop (of rij) je voor (de bijtelling over-) €34.990 ineens wel heel veel auto. Ooit prezen we de Volvo EX30 immers voor zijn ‘lage’ vanafprijs van zo’n 37 mille, maar met die Volvo koop je toch wel een fors kleinere auto.

Foto boven: de Elroq is in feite gewoon een iets ingekorte Enyaq.

De Elroq die je voor die 35 mille krijgt, is de 50. Dat getal staat grofweg voor de capaciteit van de accu, die stiekem bruto 55 kWh en netto 52 kWh biedt. Daarmee komt de basis-Elroq 374 kilometer ver. Dat is niet zo indrukwekkend en ook veel minder dan de 449 kilometer van de Elroq 60 en de 579 kilometer van de 80. Die auto is overigens net wat zuiniger dan de 50, opvallend genoeg. Snelladen gaat met 145 kW. Ook op vermogen lever je in met de 50: hij levert 125 kW/170 pk af bij de achterwielen, tegen minimaal 204 pk voor de andere versies.

Is de Elroq 50 een zogenaamde showroomlokker? Wel als je naar de prijslijst kijkt, want hij is er alleen in combinatie met basis-uitrustingsniveau Selection en losse opties zijn er nauwelijks. Wie de keuze voor de 50 maakt, zit dus automatisch vast aan een vrij beperkte uitrusting. Aan de buitenkant zie je dat er gelukkig niet al te zeer aan af. De Selection heeft standaard matzwarte raamomlijsting en dito dakrails, maar de stoere spatbordverbreders die hem van de Enyaq onderscheiden, zijn standaard. De standaard 19-inchwielen van de Elroq vindt ondergetekende zelfs mooier dan de wielen die Skoda standaard op de Enyaq levert, al zijn die wel even groot. ‘Energy Blue’ is Skoda’s standaardkeuze als het om basiskleuren gaat, daarin is de Elroq geen uitzondering. Samen met de zilverkleurige accenten op voor- en achterbumper ziet de Tsjech er daarmee best leuk uit. Toch?

Geen paraplu

Door naar binnen. Het Selection-interieur is volledig met stof bekleed, terwijl de één trede hogere Business Edition deels kunstlederen bekleding meekrijgt. De stoelen zelf zijn ook wat eenvoudiger en ontberen bijvoorbeeld een lendensteun, terwijl het geheel door het ontbreken van sfeerverlichting en verchroomde accenten net wat kariger oogt dan in duurdere versies. De keerzijde van de medaille is dat een heleboel gewoon wél aanwezig is. Een digitaal instrumentarium bijvoorbeeld, en een fors 13-inch touchscreen. Dat biedt geen navigatie, maar dat is met draadloze Android Auto en Apple Carplay geen groot bezwaar. Een audiosysteem met 8 luidsprekers is present en automatische climatecontrol ook, zij het zonder onderverdeling in verschillende zones.

Skoda Elroq

Skoda Elroq.

Het is jammer dat de ruimte voor een paraplu in het deurpaneel leeg blijft bij de Selection, al kan de dealer daar wellicht nog wat in betekenen. Ook enigszins teleurstellend is dat het slimme ‘netje’ onder de hoedenplank, waarin je een laadkabel kunt verstoppen, in een optiepakket van €3.190 zit dat pas leverbaar is vanaf de Business Edition. Deze geinige vondst werd bij de introductie uitgebreid bezongen, maar zullen we in de praktijk dus niet vaak tegenkomen. Ook de luxere exterieurverlichting, met over de volle breedte brandende achterlichten en mooiere koplampen, is op geen enkele uitvoering standaard. Opvallend: een panoramisch schuif-kanteldak is op geen enkele Elroq leverbaar, maar wel op de Enyaq.

Wat we op luxeniveau echt missen, zijn vooral keyless entry, stoelverwarming en adaptieve cruisecontrol. Dat zijn zaken waarvoor een klein optiepakketje nog uitkomst had kunnen bieden, maar die mogelijkheid is er dus simpelweg niet. Wie meer luxe wil, komt dus automatisch bij (minimaal) een Business Edition uit en dat betekent dan weer verplicht de overstap naar een Elroq 60. De auto kost dan €38.990. Duidelijk meer, maar voor de geboden waar alsnog heel schappelijk.

De keuze van de auteur

Bij het samenstellen van een auto gaat alles uiteraard om het vinden van de juiste balans tussen luxe en prijs. Ik zou heel graag stoelverwarming hebben en het beetje extra bereik van de 60 is ook welkom, dus ook ik vind de Elroq 60 Business Edition de meest logische keuze. Tegelijkertijd heeft een basisversie in mijn ogen ook wel wat sympathieks, zeker als de prijs zoals in dit geval gewoon erg scherp is. Ik zou dan wel het ‘Transport Pakket’ (die spatie is de schuld van Skoda) bijbestellen. Dat voorziet in onder meer een verstelbare dubbele bodem voor de bagageruimte en kost met €390 niet al te veel. De wegklapbare trekhaak is met €990 een stuk duurder, maar wel erg handig. Die gaat dus ook mee.

Skoda Elroq

Extra chroom en Timiano Green: zo zie ik mijn basis-Elroq het liefst. Maar dat kost wel wat ...

Dan het exterieur. In een ideale wereld is mijn Elroq ‘Timiano Green’ (€890) met de Dark Chrome-afwerking rond de zijruiten als optie (€490), maar daarover ben ik ernstig in dubio. Met die opties, de trekhaak en het transportpakket komt de totaalprijs immers op €37.750 en schiet de keuze voor de basisversie bijna zijn doel voorbij. Zonder onnodige opsmuk, maar met de nuttige opties wordt het €36.370, nog altijd duidelijk minder dan een Elroq 60.

De basisversie van de Skoda Elroq in vogelvlucht:

  • Volledig stoffen bekleding
  • Geen sfeerverlichting
  • Climate control, maar met 1 zone
  • Geen parkeersensoren voor
  • Geen stoelverwarming
  • Geen ‘dark chrome’ exterieurdetails
  • Geen verchroomde interieurdetails
  • Geen rijmodi
  • Geen lendensteun
  • Geen middenarmsteun achter
  • Geen verlichting in bagageruimte
  • Geen paraplu in de deur
  • Geen navigatie (wel Android Auto/Apple Carplay)
  • Een warmtepomp is geen optie
  • Geen opbergvak voor laadkabel onder de hoedenplank (in duur pakket)
  • Geen keyless entry
  • Geen adaptieve cruise control
  • Wel 8 luidsprekers
  • Wel Android Auto en Apple Carplay
  • Wel een 13-inch touchscreen
  • Wel automatische climatecontrol
  • Wel een ijskrabber aan de binnenkant van de achterklep

Signalement

Merk Skoda
Model Elroq 50 125kW Selection
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.920

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk
Maximaal koppel 310 Nm
Accu capaciteit (bruto) 55 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.488 mm / 1.884 mm / 1.654 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 1.874 kg
Laadvermogen 582 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 376 km

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (130)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.