Volvo roept VN-leden op tot mondiale aanpak verkeersveiligheid
Wereldwijde verschillen
Volvo presenteert zich van oudsher als een merk dat zich hard maakt voor de veiligheid van verkeersdeelnemers. In dat kader pleit Volvo bij de VN voor een wereldwijde aanpak van de verkeersveiligheid.
Vanuit Zweden hebben we in de loop der jaren vaak genoeg bijzondere kreten gehoord en uitvindingen gezien rond verkeersveiligheid. Eén van de meest recente voorbeelden is Volvo's claim dat in 2020 'niemand meer zou omkomen in een Volvo'. Hoewel dat doel inmiddels iets is genuanceerd, blijft het merk zich hard maken voor een veiliger toekomst. Op de aankomende WHO-top over verkeersveiligheid in Zweden zal Volvo daarom pleiten voor een VN-brede aanpak van verkeersveiligheid.
Volgens Volvo moet er binnen de VN tussen lidstaten meer kennis worden gedeeld over verkeersveiligheid. Concreet denkt het merk hierbij bijvoorbeeld aan het adviseren van ontwikkelingslanden over wetgeving rond gordelgebruik, maar ook over infrastructuur. Vooral het scheiden van gemotoriseerd verkeer en kwetsbare weggebruikers loopt in ontwikkelingslanden vaak hopeloos achter. Op dat gebied kan er volgens Volvo veel meer kennis worden uitgewisseld. Volvo wil een adviserende rol bekleden en samen met de lidstaten kijken naar manieren om landelijke wetgeving en infrastructuur aan te passen ten behoeve van de verkeersveiligheid.
Deze week start in Stockholm de derde wereldwijde ministeriële conferentie over verkeersveiligheid, georganiseerd door Zweden en de WHO. Op de conferentie zullen afgevaardigden van meer dan 80 lidstaten van de Verenigde Naties de toekomstige strategische richting voor mondiale verkeersveiligheid tot 2030 en daarna bespreken.