Volvo EX30 Cross Country: elektrisch succesnummer extra avontuurlijk

De eerste elektrische Cross Country

Volvo EX30 Cross Country
Volvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross CountryVolvo EX30 Cross Country

De compacte Volvo EX30 is momenteel een van de grootste succesnummers van Volvo. Om het verkooppotentieel van de elektrische EX30 uit te breiden, introduceert Volvo er nu een nieuwe variant van. Dit is de Volvo EX30 Cross Country.

Highlights Volvo EX30

  • De eerste elektrische Cross Country
  • Geen echte offroader
  • Toch meer dan slechts meer kunststof
  • Vanaf €52.995

Cross Country is al jaren een begrip bij Volvo. Het debuteerde eind jaren 90 in de vorm van de XC-uitvoering op de eerste generatie V70. Even leek Volvo niet helemaal te weten hoe het zijn opgehoogde en meer offroadwaardige variant van de V70 moest noemen. De tweede generatie Volvo V70 kreeg namelijk ook een dergelijke avontuurlijke versie. Die heette niet V70 XC, maar V70 Cross Country. Maar niet lang: al na twee jaar spraken we niet meer van V70 Cross Country, maar van de Volvo XC70. Ook de derde generatie V70 kreeg een XC70 naast zich en in de loop van de jaren verschenen niet alleen van de V60 en V90, maar zelfs van de (vorige) S60 en V40 Cross Country-uitvoeringen. Nu heeft ook Volvo's kleinste model zo'n versie: de EX30 Cross Country.

De definitieve Volvo EX30 Cross Country lijkt sterk op deze pre-productieversie, maar er zijn verschillen.

Dat de Volvo EX30 Cross Country zou komen, is absoluut geen verrassing. Al bij de introductie van de EX30 in juni 2023 gaf Volvo aan dat de compacte EV lieslaarzen aangemeten krijgt. Het liet er zelfs al een pre-productieversie van zien. De definitieve EX30 Cross Country lijkt er uiteraard als twee druppels water op. De nieuwe uitvoering staat hoger op z'n pootjes, heeft een zwart kunststof paneel onder de koplampen, zwart kunststof in de bumpers, onderaan de portieren en een zwart paneel tussen de achterlichten. Verschillen zijn er echter ook. Zo heeft Volvo geprobeerd een hoogtekaart in reliëf aan te brengen in het zwarte masker, is het kunststof onderaan de portieren anders van vorm en heeft Volvo 'Cross Country' uitgeschreven in de achterbumper. Voor de uitdossing van het interieur stelt Volvo alleen de Pine en Indigo geheten materiaalcombinaties beschikbaar.

Geen échte offroader

Volvo maakt zich geen illusies en komt er openlijk voor uit dat de EX30 Cross Country geen hardcore offroader is. Naar eigen zeggen richt het merk zich met de nieuwe variant op mensen die in het weekend op avontuur willen. De EX30 Cross Country is er volgens de Zweden om de natuur te ontdekken, niet om die te veroveren. Geen heftig ploegwerk dus. Is het dan alleen uiterlijk vertoon? Niet helemaal. De Volvo EX30 Cross Country staat standaard op uitvoeringspecifiek lichtmetaal in de maat 19-inch, maar als optie zijn 18-inch wielen met all-terrainbanden leverbaar. De Cross Country staat daarbij 1,9 centimeter hoger boven de weg dan een regulier exemplaar. Daarbij geeft Volvo ook aan dat ophanging achter zachter is afgestemd dan die van de minder avontuurlijke varianten.

Daar komt bij dat de EX30 Cross Country altijd vierwielaandrijving heeft. Hij komt er namelijk alleen met de Twin Motor Performance aandrijflijn. Die bestaat uit twee elektromotoren. De voorste is goed voor 156 pk, terwijl de elektromotor achter 272 pk op de been brengt. Het systeemvermogen bedraagt 428 pk. Dat betekent ook dat de EX30 Cross Country er enkel met 65 kWh (69 kWh bruto) accu is. De actieradius bedraagt 425 kilometer. De reguliere EX30 Twin Motor Performance komt zo'n 25 kilometer verder op een volle accu. Op de 0-100-sprint moet de Cross Country de reguliere Twin Motor Performance logischerwijs ook voor laten gaan, maar het verschil in acceleratie is klein. De EX30 Cross Country zoemt vanuit stilstand in 3,7 seconden naar de 100 km/h en is daarmee een verwaarloosbare 0,1 tel 'trager'.

Volvo EX30 Cross Country

Volvo EX30 Cross Country naast de V70 XC.

Meer aankleding

Een uitvoering als de Cross Country leent zich natuurlijk uitstekend voor optionele extraatjes. Zo is de Volvo EX30 Cross Country behalve met offroadbanden als optie ook te krijgen met spatlappen, dakdragers en een imperiaal. Ook beschikbaar in de accessoiregids: een systeem om een kayak mee op het dak te binden, een elektrisch uitklapbare trekhaak, een bagagebox voor op die trekhaak én een daktent. Meer informatie over de visuele lekkernijen die Volvo naar de EX30 Cross Country brengt, volgt later.

De Volvo EX30 Cross Country is er in Nederland vanaf €52.995. Daarmee is het de duurste variant van de elektrische cross-over. Hij is voor dat geld wel direct als Ultra uitgevoerd en zit dus riant in z'n spullen. Ook heeft hij standaard het Climate Pack dat stoelverwarming en een verwarmbaar stuurwiel bevat.

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.