Voltec als olievlek

Chevrolet Volt MPV5
Het gerucht dat de Orlando, Chevrolet's midi-mpv, in een later stadium ook met de vooruitstrevende aandrijflijn van de Volt leverbaar wordt, blijkt tijdens ons bezoek aan Korea niet uit de lucht gegrepen te zijn. De Orlando is gebaseerd op het platform van de Cruze en de Astra en dat is niet geheel toevallig ook de basis waarop de Ampera en de Volt staan.
De Chevrolet Volt en de Opel Ampera zullen halverwege volgend jaar gelijktijdig op de Europese markt verschijnen. Zoals inmiddels bekend zijn de auto's - die in eerste instantie in de USA gebroederlijk van de zelfde productieband moeten gaan komen - op een andere neus- en achterpartij na vrijwel helemaal gelijk aan elkaar. De prijzen van de twee auto's zullen elkaar naar verwachting dan ook niet veel ontlopen. Welke van de twee te kiezen? In de strategie van GM zal het per land verschillen welk van de twee het meest naar voren geschoven wordt. De eerste kopers zullen meer naar de Voltec-techniek en/of de verbruiks- en uitstootcijfers kijken, welke badge er op de grille prijkt zal naar men denkt voor deze vroege beslissers niet wezenlijk veel uitmaken. Geeft ook niet, het zal de eerste paar jaar toch nog om een beperkt aantal auto's gaan. Het onderscheid tussen de twee merken moet volgens GM pas in een later stadium komen, wanneer de verkoopcijfers zullen stijgen en er meer varianten op dit range extender-thema zullen verschijnen. Er staan bij GM verschillende varianten op een wensenlijstje dat topdown afgewerkt zal worden. Hierbij moeten we onder andere denken aan een ruimtewagen zoals de Orlando.
MPV5
In april zagen we al tijdens de autoshow in Peking een conceptcar die in die richting wijst: de Chevrolet MPV5. Deze auto stond heel bescheiden in een hoekje opgesteld, maar lijkt plotseling meer realiteit te worden wanneer we bedenken dat de Volt en de Ampera gebaseerd zijn op hetzelfde platform waarop ook de stoer gelijnde Orlando staat. Wanneer we de foto's van de MPV5 en de Orlando naast elkaar leggen, dan blijken de overeenkomsten niet geheel toevallig erg treffend te zijn. Toegegeven, de MPV5 is van voren en van achteren iets extremer getekend, maar dat is dan ook een showmodel. Op de vraag of er van de Orlando een versie komt met batterijen in de buik, kregen we het tactische antwoord dat zoiets wel op het eerdere genoemde wensenlijstje staat. Direct gevolgd door de opmerking dat de Orlando in z'n huidige vorm net iets te weinig gestroomlijnd is voor een optimale actieradius op elektriciteit, maar dat daar zeker oplossingen voor zijn. Familieleden met van de Volt en Ampera afwijkende carrosserieën zullen in elk geval voor het verschil tussen de twee zustermerken moeten gaan zorgen.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.