'Volledige Lada-productie stilgevallen door sancties'
Geen leveringen meer aan Rusland
De volledige productie van Lada zou stil zijn gevallen door de sancties die opgelegd zijn aan Rusland. Dat bericht The Wall Street Journal. De productie kan niet doorgaan zonder leveringen vanuit andere landen.
Rusland voert weliswaar een exportverbod in voor onder meer auto's, maar zoveel is er als het zo doorgaat straks toch niet meer te exporteren. AvtoVAZ, de grootste autofabrikant van het land, moet volgens The Wall Street Journal de volledige productie van dochtermerk Lada stilleggen. Minstens 20 procent van de onderdelen die het nodig heeft om Lada's te bouwen, zouden uit het buitenland komen. Die onderdelen gaan nu niet meer naar Rusland en dus heeft Lada een probleem.
Dat is natuurlijk de zoveelste tik op de Russische economie sinds de Russische invasie in Oekraïne. De directe 'slachtoffers' hiervan zijn echter de werknemers van Lada. Die krijgen in de (voorlopig vier) dagen dat de productie stilligt slechts tweederde van het normale loon uitgekeerd, zo begrijpt het Russische Autonews.ru uit communicatie van AvtoVAZ. De kans is levensgroot dat het niet bij slechts vier dagen productiepauze blijft. Renault Group, dat een meerderheidsbelang heeft in AvtoVAZ, zal ongetwijfeld de financiële effecten ook gaan voelen als Lada langere tijd geen auto's kan bouwen. Daarbij is de kans ook groot dat het merk Renault problemen krijgt in Rusland. Dat bouwt er modellen van Dacia onder de merknaam Renault, waarvoor ook Europese onderdelen nodig zijn.
Meer over de Russische en Oekraïense auto-industrie lees je hier.