Volkswagen XL1 nu in detail!
De Volkswagen XL1 zal met zijn cw-waarde van 0.189 de boeken in duiken als een van de meest aerdynamische productieauto's ooit. Leuker is natuurlijk het verbruik dat een dergelijke prestatie tot gevolg heeft. Volkswagen belooft een gemiddeld brandstofverbuik van slechts 0,9 liter per 100 km. De plug-in hybride tweezitter moet bovendien zo'n 50 km volledig elektrisch kunnen rondzoemen.
Onder de kap ligt een tweecilinder TDI die 48 pk ophoest. Deze wordt gekoppeld aan een 27 pk sterke E-motor die z'n energie haalt uit een lithium-ion batterij. Gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak blaast de XL1 21 gram CO2 per kilometer de atmosfeer in. De topsnelheid van het lage enegeriewondertje ligt op 160 km/h en in 12,7 seconden wijst de naald van de teller 100 km/h aan. Volgens Volkswagen is er minder dan 0,1 kWh nodig om één kilometer te rijden. Bovendien zou er slechts 8,3 pk nodig zijn om een constante snelheid van 100 km/h aan te houden. Als de XL1 vol op z'n staart getrapt wordt, levert de aandrijflijn een gecombineerd vermogen van 69 pk en 140 Nm.
Al in 2002 zagen we de Volkswagen L1 langskomen, het moment waarop het merk begon met de ontwikkeling van een zogenaamde 1-literauto. Waar de inzittenden in de L1 nog áchter elkaar zaten, zijn de stoelen nu naast elkaar gemonteerd. Wel zijn de zetels net niet gelijk geplaatst, dit wegens de plaatsing van het accupakket.
Qua afmetingen is de XL1 zeker geen gigant. De tweezitter meet 3,88 meter in de lengte, 1,67 in de breedte en is slechts 1,15 meter hoog. Ter vergelijking: een Porsche Boxster is met 1,28 meter zo'n 13 centimeter hoger. De aandrijflijn van de 795 kilo zware XL1 weegt in z'n geheel 227 kilo, inclusief de batterij. Het schakelmechanisme legt 153 kilo in de schaal en de carosserie weegt 230 kilo. Tachtig kilo komt voor rekening van de uitrusting en 105 stuks zijn gerekend voor het alle electronica. Ramen en deuren zijn van extra dun materiaal gemaakt, in totaal bestaat de XL1 voor 23,2 procent (184 kilo) uit ijzer en metaal.