Volkswagen werkt aan laadrobots voor EV’s
‘Tankhulp’ van de toekomst
Wie een elektrische auto rijdt, weet dat het soms even zoeken is naar een laadpunt. Volkswagen wil die zorg in de toekomst wegnemen met autonome laadrobots in parkeergarages.
De laadpunten schoten de afgelopen jaren in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast hebben veel EV-rijders thuis ook al de mogelijkheid om hun auto bij te laden. In publieke parkeergarages is de laadpaal echter nog bepaald geen gemeengoed, maar Volkswagen hoopt daar verandering in te brengen met laadrobots. Die moeten geheel autonoom zorgen voor een volle accu als je parkeert.
De robots zijn voorlopig nog toekomstmuziek, maar Volkswagen werkt naar eigen zeggen hard aan het productierijp krijgen van de laadhulpjes. Als het eenmaal zover is, moeten de mobiele karretjes een signaal krijgen van een auto als bijladen nodig is. Ook moet de bestuurder van de EV zelf via een app de robots de opdracht kunnen geven. De robots kunnen vervolgens geheel zelf hun weg naar de auto vinden, de powerbank die ze bij zich hebben aansluiten en met het laden beginnen. Als de powerbank is aangesloten, haalt de robot eventueel een ander exemplaar om aan een volgende auto te koppelen. De powerbanks moeten een capaciteit van zo’n 25 kWh krijgen.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tiguan Life Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Digital Cockpit Pro (26 cm)
- 2025
- 35 km

Volkswagen Tiguan Life Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Digital Cockpit Pro (26 cm)
- 2025
- 35 km

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid Automaat | Panoramisch schuif-, kanteldak, elektrisch bedienbaar
- 2025
- 1.500 km
Lees ook

De Biagini Passo is een Frankenstein-Golf Cabrio

Deze SUV’s en cross-overs worden 10 jaar maar hun populariteit maakt ze behoorlijk duur

Even over en uit voor Volkswagen ID Buzz in Verenigde Staten

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?




