AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Transporter/Caravelle T4 - Facelift Friday

Niet meteen voor alle versies

Facelift Friday Volkswagen Transporter T4
Facelift Friday Volkswagen Transporter T4
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday
Volkswagen Transporter T4 facelift friday

Dé bestelbus van de jaren 90 was misschien wel de Volkswagen Transporter van de T4-generatie. Die auto kreeg vanaf 1996 een nieuwe, langere en meer afgeronde neus, maar die was niet direct voor iedere versie weggelegd.

De Transporter T4 was bij zijn aantreden in 1990 een totale revolutie ten opzichte van zijn voorganger. Die T3 had de motor nog op de traditionele Volkswagen-plek, namelijk helemaal achterin. Aanvankelijk ging het daarbij zelfs nog om luchtgekoelde boxermotoren, later om modernere vier- en vijfcilinders. De T4 had zijn motor voorin en bood daarmee een bruikbaarder laadruim en stabiele, voorspelbare rijeigenschappen.

Echt vroege T4’s zijn zo langzamerhand wel uit het straatbeeld verdwenen. Ze zijn herkenbaar aan hun hoekige, vrij dunne bumpers. In 1996 kreeg de auto dikkere, bollere bumpers, wat hem een wat moderner uiterlijk gaf zonder serieuze aanpassingen aan het plaatwerk.

Toch kwamen die ingrijpender wijzigingen er wel in ’96, maar dan alleen voor dikkere versies. De meer afgeronde neus, die dankzij de schuin afgesneden koplampen wat strenger de wereld in lijkt te kijken, werd eigenlijk uit nood geboren. Deze nieuwere neus is namelijk langer dan het origineel en biedt daarmee ruimte aan de VR6-zescilinder, die werd gebruikt in luxere personenautoversies met de naam Multivan of Caravelle. Nederiger bestelvarianten behielden lange tijd de kortere, rechtlijnige neus, al vond het afgeronde front later ook zijn weg naar andere varianten.

Aan de achterkant veranderde er in al die jaren niet veel. Zoals bij veel ‘busjes’ was er keuze tussen een achterklep of achterdeuren en de bumper werd ook hier vanaf ‘96 wat meer afgerond, maar grootscheepse wijzigingen bleven hier uit. Toch bleef de T4 vrij fris ogen tot 2003, toen hij werd afgelost door de op dezelfde leest geschoeide T5.

Lezersreacties (23)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Autobahn87
Autobahn87
  • 1
Ik vind de Volkswagen T4 nog steeds een zeer leuk uitziende Transporter Generatie.
In Kalmthout kom ik wekelijks nog een heel vroege Rode Volkswagen T4 tegen.
De luxere versies van de Volkswagen T4 kregen in 1996 idd een Facelift.
Al de overige versie's van de Volkswagen T4 kregen pas diezelfde Facelift in 1998.
Ik verkies persoonlijk toch ook de Facelift versie van de Volkswagen T4.
Pink Panther
Pink Panther
  • 2
Volgens mij is het verhaal op meerdere punten niet geheel compleet/juist:
• De T3 is, in Europa nooit met een 5 cilinder geleverd. Wel in Zuid Afrika.
• De langere neus van de T4 werd ook al vrij snel op de bestelwagen versies geleverd, indien men de 5 cilinder motor bestelde.
Autobahn87
Autobahn87
  • 0
@ Pink Panther.
De Volkswagen T3 word hier totaal niet aanbod gebracht in t'artikel hé.
Behalve dat de Volkswagen T3 opgevolgd werd door de Volkswagen T4 in 1990.
In West-Europa zou de Volkswagen T3 pas in 1992 uit productie gaan.
In Zuid-Afrika bleef de Volkswagen T3 in productie tot 2002.
M'n beschrijft het ook in t'artikel hé.
Die langere neus verscheen niet veel later op de Volkswagen T4 Bestelwagen hé.
Ik denk dat de Volkswagen T4's pas vanaf 1998 die lange nieuwe T4 neus meekregen.
Pink Panther
Pink Panther
  • 5
@autobahn87
Ik lees toch echt:
Quote: De Transporter T4 was bij zijn aantreden in 1990 een totale revolutie ten opzichte van zijn voorganger. Die T3 had de motor nog op de traditionele Volkswagen-plek, namelijk helemaal achterin. Aanvankelijk ging het daarbij zelfs nog om luchtgekoelde boxermotoren, later om modernere vier- en vijfcilinders..
Gewijzigd door auteur
LWU
LWU
  • 0
@AUTOBAHN87 en Pink Panther: De facelift werd direct doorgevoerd op alle uitvoeringen vanaf MY 96, dus niet enkel eerst de duurdere versies of v.a. 98. De rondere bumpers waren de belangrijkste optische wijziging en het dashboard werd opgefrist. De langere neus werd in de volksmond ook wel ‘wijsneus’ genoemd en was, hoewel standaard op de Caravelle en enkele camper uitvoeringen, niet enkel voorbehouden aan deze versies of alleen de 5-cilinders, maar ook als optie te bestellen op een standaard 1.9TD grijs kenteken. De T4 knapte er in mijn ogen in ieder geval behoorlijk van op. Fijne busjes, zeker met de 2.5 TDI motoren ?
Autobahn87
Autobahn87
  • 0
Je hebt gelijk.
Maar idd de Volkswagen T4 was in 1990 revolutionair tegenover de Volkswagen T3.
Dit door dat de Motorblok in de Volkswagen T4 niet meer achteraan zat.
Want vanaf de Volkswagen T4 zit de Motorblok vooraan in het busje.
GilCo
GilCo
  • 0
Leuk.
Vooral een echte facelift. Iets andere lijntjes en verder niets. Helemaal perfect voor die tijd
Rene 1969
Rene 1969
  • 0
Ben niet zo van de busjes, maar aan de T4 goede herinneringen vanuit mijn militaire dienst. Volgens mij een 2.4 dieselmotor, een 5 cilinder notabene. Reed voor die tijd erg goed voor een busje.
Ford R
Ford R
  • 0
De T3 had ook zeer veel motorproblemen. Deze 1.6 turbo diesel kwam uit de golf en had met 70pk vaak te kort. Ook moest deze beter worden warm gereden want was erg gevoelig voor temperatuur schommelingen en had zeer regelmatig onderhoud nodig. Dat waren zaken die toen nog niet normaal waren in bedrijfswagens.
Hejsan
Hejsan
  • 7
Ik zie de paginagrote advertentie nog voor me waarin Volkswagen de nieuwe Transporter aankondigde alsof er een totale uitvinding werd gedaan! Doordat de gehele aandrijflijn voortaan voorin zat was de laadvloer nu ongeveer 50 cm boven het wegdek. Wat een mirakel.
Toch mooi dat Volkswagen na dik 40 jaar de slimmigheid van de Citroën HY had afgekeken.
De originele T4 vind ik interessanter omdat deze nog een bescheidenheid uitstraalde. Met de facelift werd het toch allemaal meer wat personenwagenachtiger.
Bart Jan
Bart Jan
  • 0
Ja echt. Ook ford had het wat dat betreft met de transit altijd al wel beter voor elkaar in die tijd
929V6
929V6
  • 0
Ik hou wel van de strakke en meer herkenbare vormgeving van de originele neus. In zijn totaliteit een sterk ontwerp nog altijd en zelfs nu nog niet ontzettend gedateerd.
GTIUpper
GTIUpper
  • 0
Één van de eerste busjes die ook geschikt was voor de linkerrijstrook, verder vind ik de facelift wel wat frisser en nog aardig passen.
De pre-facelift zag je veel in de typisch T4 blauwe kleur.
LWU
LWU
  • 0
@AUTOBAHN87 en Pink Panther: De facelift werd direct doorgevoerd op alle uitvoeringen vanaf MY 96, dus niet enkel eerst de duurdere versies of v.a. 98. De rondere bumpers waren de belangrijkste optische wijziging en het dashboard werd opgefrist. De langere neus werd in de volksmond ook wel ‘wijsneus’ genoemd en was, hoewel standaard op de Caravelle en enkele camper uitvoeringen, niet enkel voorbehouden aan deze versies of alleen de 5-cilinders, maar ook als optie te bestellen op een standaard 1.9TD grijs kenteken. De T4 knapte er in mijn ogen in ieder geval behoorlijk van op. Fijne busjes, zeker met de 2.5 TDI motoren ?
Nigel
Nigel
  • 0
Ik heb een T4 Caravelle met 150pk TDI motor gehad. Was toen echt een soort van raketbus. En met wat kleine aanpassingen bleek ie het ook heel goed te doen op de Nordschleife. De opvolger, de T5 was wellicht als bestelwagen een stuk beter, maar voelde zo zwaar aan dat zelfs de 174pk uitvoering niet het speelse karakter had van de T4. Zelfs de later door mij gekochte T5 3.2V6 op LPG liep als vergif dankzij de Cayenne software maar voelde groot en lomp aan. De beste bus herinneringen hangen voor mij dus aan de T4.
244 55
244 55
  • 0
In de reeks van strakke busjes die een stuk volwassener reden dan hun voorgangers. Net als de Renault Traffic ((1981) en de Ford Transit (1986). Doen alledrie nog steeds niet echt verouderd aan.
lennie
lennie
  • 1
De facelift is mooier. Ook van binnen is het veel meer bus dan voor de facelift.
Wout2b
Wout2b
  • 1
Mijn ouders hadden de California van vóór de facelift. Persoonlijk vond ik de facelift mooier
JMF
JMF
  • 0
Vind de facelift een stuk mooier. De ouders van een vriend van me hadden de 5 cilinder TDI met 150pk, dat voelde me toch een partij snel aan in die tijd. Klonk ook heerlijk, zo'n 5 cilinder.