Volkswagen Touareg in hittetest

Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)
Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)Volkswagen Touareg (foto: Stefan Baldauf)
De Volkswagen Touareg heeft het niet makkelijk in het segment van de grote SUV's. Daar moet de Touareg het namelijk opnemen tegen auto's als de Audi Q7, BMW X5 en Porsche Cayenne, die profiteren van een premiumlogo op de voorplecht. Volkswagen is in Death Valley druk aan het testen met de nieuwe generatie, die een en ander recht moet zetten.
De belangrijkste verandering is dat Volkswagen de Touareg op dieet heeft gestuurd. Allereerst gebruikt het merk meer lichtgewicht materialen, zoals bijvoorbeeld aluminium. Daarbovenop komt nog eens dat de SUV kleiner wordt. Een logisch gevolg van het feit dat de Touareg weer z'n platform gaat delen met de Audi Q7 en de Porsche Cayenne, die ook krimpen.
Door het lagere gewicht wordt de Touareg lichtvoetiger en, belangrijker nog, daalt het verbruik. In deze tijden van CO2-regels is dat natuurlijk geen overbodige luxe. Ook een nieuw motorenpalet helpt daarbij. We verwachten alleen nog geblazen motoren, TDI's en TSI's dus. Ook de 3,0-liter TFSI met supercharger is een goede kanshebber voor een plekje voorin de nieuwe Touareg. Heel misschien komt Volkswagen voor de oliesjeiks nog met een W12-versie, maar wij zouden ons geld er niet op zetten.
Wel komt er na enige tijd een hybride Touareg beschikbaar, omdat Porsche immers toch al de hybridetechniek klaar heeft voor dit platform. Wanneer deze groene Touareg komt is nog onduidelijk, maar de gewone versies komen eind 2010/begin 2011 bij de dealers te staan.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.