Volkswagen pioniert met elektrische Up

Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)
Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)Volkswagen E-Up (foto: Guy Porepp)
Volkswagen toonde in 2009 op de IAA de E-Up, een concept-car die het elektrische potentieel van de kleine aan moest tonen. Deze mule laat zien dat het niet alleen maar mooie woorden van de Volkswagen-directie zijn.

De Up wordt een buitengewoon belangrijke auto voor Volkswagen. Niet alleen moet de Up het marktaandeel van het Duitse merk in het compacte segment flink vergroten, het wordt ook de eerste Volkswagen die een volledig elektrische versie krijgt. Deze staat voor 2013 op de planning en deze foto's bewijzen dat het testwerk al begonnen is.
De E-Up Concept, die in 2009 op de IAA stond, geldt als blauwdruk voor de elektrische Up. De gele concept-car had voorin een elektromotor met een piekvermogen van 82 pk liggen. Het continuvermogen van de concept-car is 54 pk. Het lithium-ion accupakket woog in 2009 240 kilogram en de actieradius was 130 kilometer. De E-Up bereikte een topsnelheid van 135 km/h. Of deze waarden ook voor de elektrische productieauto gelden, is natuurlijk nog maar de vraag.
De productieversie van de Up met conventionele verbindingsmotor debuteert op de IAA in Frankfurt. Die opent halverwege september z'n poorten. De basis-Up krijgt een driecilinder en een prijskaartje van –naar verluidt- 8.500 euro. Later volgen een superzuinige TDI en een 1.2 TSI.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.